Autósport

2021.09.11. 07:00

F1: Olasz GP sprintfutammal – Idén másodszor nem időmérő edzésen dől el a pole pozíció sorsa

Alighogy célba értek a Formula–1-es pilóták a múlt vasárnap megrendezett Holland Nagydíjon, máris egy újabb feladat vár rájuk: a héten az Olasz GP-n, Monzában csapnak össze az egyre értékesebbnek számító világbajnoki pontokért.

Kelemen Attila

Monza, 2018. szeptember 2. Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzõje a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Olasz Nagydíján a monzai versenypályán 2018. szeptember 2-án. (MTI/EPA/Srdjan Suki)

Fotó: MTI/EPA/Srdjan Suki

alakulhatna izgalmasabban: szinte nem telik el úgy egy páros versenyhétvége, hogy ne változna meg a bajnoki éllovas kiléte a tabella élén. Az elmúlt hetekben Lewis Hamilton érezhette magát nyeregben, ám a belga és a holland futamokon rendre alulmaradt legfőbb riválisával, Max Verstappennel szemben, és máris fordult a kocka: ezúttal a Red Bull holland pilótája áll előkelőbb helyen a bajnoki pontversenyben. Verstappen stílszerűen hazai futamán vágott vissza, hiszen legutóbb Hamilton is a saját közönsége előtt, a Brit GP-n vette át az ideiglenes vezetést a tabellán.

Hogy mit hoz a folytatás, arról nehéz lenne jóslatokba bocsátkozni, elvégre csak három pont választja el a két klasszist, ám a két bajnokesélyes csapat vezetői megpróbálták előrevetíteni, hogy milyen esélyekkel vágnak neki a soron következő futamoknak.

A Red Bull csapatvezetője, Christian Horner szerint Monza és az azt követő pár verseny a Mercedes felségterülete lehet. Az energiaitalosok arra számítanak, hogy Olaszországban és Oroszországban Hamiltonék lesznek előnyben, köszönhetően az utóbbi futamokon mutatott formajavulásuknak a hosszú egyenesekben. Majd az utánuk következő pályákon már derűlátóbban állnak a dolgokhoz. Horner szerint a bajnokság roppant szoros lesz az évadzáró futamig.

A hízelgés a másik oldalról sem maradt el. Toto Wolff , a Mercedes csapatfőnöke úgy véli, hogy múlt hétvégén azért kaptak ki, mert egyszerűen a leggyorsabb autó a Red Bullé, semmilyen taktikával nem lehetett ellenük fellépni.

– Hibátlanok voltak. A legutóbbi versenyen bevetett fejlesztésekkel nagyon gyorsak voltak! – mondta.

Ezzel nemcsak az ellenfelének próbált imponálni, hanem a saját csapatát is ostorozta, miszerint nem voltak a helyzet magaslatán, és az elkövetett hibák nélkül akár győzhettek is volna. – Tökéletesnek kellett volna lennünk mindenben, hogy egy kis esélyünk is legyen ellenük. A kerékcserék, a taktika és a forgalomkezelés nálunk nem volt tökéletes.

Ezúttal Max Verstappen várhatja a folytatást hárompontos előnyben Grafika: Kelemen Attila

Ember legyen a talpán, aki meg tudja állapítani, hogy az amúgy is szoros bajnoki küzdelemben milyen esélyek lehetnek a valósak, de még az is lehet, hogy csupán az esélyesség terhét próbálják meg átruházni egymásnak.

Tény, hogy a harc nem csupán a pályán érzékelhető, ugyanis a háttérben a technikai/ politikai csatározás tovább zajlik. Ezúttal a Red Bull hívta fel a Nemzetközi Automobil- szövetség (FIA) figyelmét arra, hogy a Mercedes erőforrásának hűtése nem biztos, hogy maximálisan eleget tesz a szabálykönyvekben leírtaknak. Ugyan bizonyítékuk nincs, ám sejtésük van; éppen ezért technikai direktívában kérték a helyzet tisztázását, hogy mi az, amit szabad, és mi az, amit nem.

Ami a folytatást illeti, az idén másodszor látogat Olaszországba a száguldó cirkusz mezőnye.

Április közepén Imolában az Emilia-romagna Nagydíjon csaptak össze a világ leggyorsabb autóversenyzői. Akkor a félig esős futamon Verstappen nyert és Hamilton nagyot mentve (miután a sóderágyat is megjárta) a második helyen ért célba. Ezúttal is megkurtított hétvégén hajthatnak pályára a pilóták, ugyanis az idén másodszor nem a hagyományos időmérő edzés, hanem a sprintkvalifi káció dönti el a vasárnapi futam rajtsorrendjét.

A sprintfutam rajtfelállásáról a péntek esti időmérő határoz majd. Kulcskérdés lehet, hogy mely alakulatok hangolódnak egyből rá az ultragyors aszfaltcsíkra, hiszen eggyel kevesebb szabadedzésen lesz lehetőségük próbálgatni az autóik beállításait. A pálya vonalvezetésében nem, ám a kanyarok elnevezésében változott tavaly óta. Ugyanis az utolsó – hírhedt – kanyart ezentúl nem Parabolicának fogják hívni, hanem a húsz éve elhunyt olasz versenyző, Michele Alboreto nevére keresztelik át.

Az Olasz Nagydíj hétvégi menetrendje (magyar idő szerint): Péntek, 14.30: első szabadedzés, 18.00: időmérő edzés. Szombat, 12.00: második szabadedzés, 16.30: sprint kvalifi káció (sprintfutam). Vasárnap, 15.00: a futam rajtja.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!