Lóerő

2020.08.09. 07:00

Tovább öregszik a magyarországi járműpark

A használtautó-­import kezd magára találni, új autót azonban kevesen vesznek még, miközben a nagycsaládosok autóvásárlási programjának népszerűsége töretlen.

VN

A vásárlók most óvatosabban költenek, kevesebben vesznek drágább, új autót

Fotó: Vémi Zoltán

Júliusban több mint 12 ezer használt import személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami az előző hónaphoz képest 13 százalékos, az áprilisi mélyponthoz viszonyítva pedig 61 százalékos növekedés; ezzel a használtautó-import volumene már csak 6-7 százalékkal marad el a járvány kitörése előtti szinttől – hívta fel a figyelmet a JóAutók.hu a DataHouse adatai alapján.

A használtautó-piactér keddi közleménye szerint a behozatal újbóli élénkülését mutatja az is, hogy 2019 júliusához képest már csak tízszázalékos a visszaesés, miközben áprilisban és májusban még 40 százalék körüli elmaradást mutattak a statisztikák a 12 hónappal korábbi értékekhez képest. Az első hét hónapban egyébként 77 280 használt autó érkezett az országba, 17 százalékkal kevesebb a 2019 hasonló időszakában regisztrált 92 721-nél. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 67 725 volt, 25 százalékkal maradva el az egy évvel korábbi 89 833-tól.

A vásárlók most óvatosabban költenek, kevesebben vesznek drágább, új autót
Fotó: Vémi Zoltán

A portál jelezte azt is, hogy az újautó-piacon rosszabb a helyzet, a júliusban eladott 12 045 új személygépkocsi 21 százalékkal volt kevesebb, mint tavaly ilyenkor. A közlemény szerint a vásárlók a koronavírus által okozott bizonytalanság miatt ebben az időszakban óvatosabban költenek, kevesebben vesznek drágább, új autót. A visszaesésben közrejátszik az is, hogy a gyártók tavaszi rendkívüli leállása miatt több márka esetében is meghosszabbították a szállítási határidőt, így számos személygépkocsit a vártnál később helyeztek forgalomba.

A használt autók növekvő forgalma azt is jelenti, hogy 2020-ban sem várható fordulat a hazai autópark átlagéletkorának alakulásában. A korosabb járművek arányának újbóli emelkedése miatt a tavalyi 14,4 éves átlagos életkor az idén várhatóan tovább nő, folytatva a 2007 óta tartó, 10,3 évről induló folyamatos öregedési tendenciát.

Ezt némileg ellensúlyozza, hogy több mint 15 ezer nagycsalád vett már autót kormányzati támogatással. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége elsősorban éppen a belföldi autópark megújulása miatt üdvözli a programot. Az állami hozzájárulás összege elérte a 35 milliárd, a lízingfinanszírozásoké a 11,5 milliárd forintot, vagyis az autónkénti átlag a kormányzati támogatással együtt 3 millió forint. A program hatására nőtt a hétüléses autók iránti kereslet: 2020 első hat hónapjában 8 ezer talált gazdára, vagyis tizenkétszer annyi, mint 2019 első felében.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!