Sport

2010.03.26. 14:58

Hamilton érte el a legjobb időt a pénteki szabadedzésen - Forma 1, Ausztrál Nagydíj

Idén 26. alkalommal látogat az F1 mezőnye Ausztráliába, a melbourne-i, félig utcai pályán pedig tizenötödször rajtolnak el a versenyzők. Nick Heidfeldet választották társai a GPDA élére.

Ambrózai Zsuzsanna-Pum András

 

1996 óta minden évben Ausztráliáé volt az évadnyitó szerep, azonban idén - 2006 után másodszor - második futamrendezőként szerepel a versenynaptárban.

2010-ben Bahreinben kezdődött az F1-es szezon. Ez nem új keletű dolog a Formula-1 történetében, hiszen 2006-ban már volt erre példa. 1996 óta, mióta Adelaide helyett Melbourne ad otthont az ausztrál futamnak, Ausztrália nyitotta az F1-es szezont.

Idén már 26. alkalommal látogat az F1 mezőnye Ausztráliába, a melbourne-i pályán pedig 15. alkalommal rajtolnak el F1-es versenygépek. Az Albert Parkban fekvő félig utcai, félig hagyományos pályának számító aszfaltcsík a technikásabb pályák közé tartozik, melyben egyaránt található lassú- és nagy sebességű kanyar is. A pilóták a beállítás terén éppen ezért kompromisszumokra kényszerülnek.

Ugyanúgy, mint Bahreinben, itt is a megbízhatóság kap fontos szerepet.  A csapatoknak itt is maximális hűtést kell alkalmazniuk, miközben a nagy sebességű kanyarok a közepes leszorító erőt követelik meg. Létfontosságú lesz a fékek kielégítő hűtése is, mivel Montreal után itt vannak kitéve a második legnagyobb terhelésnek. A pálya a motoroknak is nagy megterhelést jelent, hiszen a kör több, mint kétharmadát, körülbelül 70 százalékát padlógázzal teszik meg a versenyzők. A döntő tényezők Melbourne-ben: az autók mechanikai tapadása, fordulékonysága és a féktávokon való stabilitása.

Tavaly óta a 9-es kanyar csúcspontjában a rázókövet kicserélték, a 2-es és a 12-es kanyarkijáratnál hosszabbak lettek a kerékvetők, illetve műfüves menekülősáv szélesebb lett.

Érdekességek:
- mikor nem rendeznek az Albert Parkban versenyt, a pálya egy része a közúthálózat részét képezi
- az elmúlt hét évben más-más futamgyőztest ünnepelhetett a közönség
- az utóbbi négy évben, aki megnyerte az Ausztrál GP-t, az lett az évad végén a világbajnok (ráadásul az utóbbi 10 évből ez nyolc idényre is igaz)
- a versenyt naplementében intik le, ezzel is kedvezve a nem túl korán kelő európai nézőknek
- a Safety Car beküldésére nagyobb az esély, mint más pályán

Az Ausztrál Nagydíj menetrendje (magyar idő szerint):

Péntek:
1. szabadedzés: 
1. Robert Kubica (lengyel, Renault) 1:26.927
2. Nico Rosberg (német, Mercedes) 1:27.126
3. Jenson Button (brit, McLaren) 1:27.482
4. Felipe Massa (brazil, Ferrari) 1:27.511
5. Sebastian Vettel (német, Red Bull) 1:27.686
6. Fernando Alonso (spanyol, Ferrari) 1:27.747

2. szabadedzés: 
1. Lewis Hamilton (brit, McLaren) 1:25.801
2. Jenson Button (brit, McLaren) 1:26.076
3. Mark Webber (ausztrál, Red Bull) 1:26.248
4. Michael Schumacher (német, Mercedes) 1:26.511
5. Vitalij Petrov (orosz, Renault) 1:26.732
6. Sebastien Buemi (svájci, Toro Rosso) 1:26.832

A McLaren két pilótája, a brit Lewis Hamilton és a címvédő Jenson Button érték el a pénteki szabadedzések két legjobb idejét Melbourne-ben.

Az első szabadedzést még a Reanault lengyel pilótája, Robert Kubica nyerte meg, a másodikon azonban Hamilton volt a leggyorsabb, őt követte csapattársa, a harmadik pedig a hazai közönség előtt szereplő Mark Webber (Red Bull).
A három év kihagyás után visszatért, hétszeres világbajnok német Michael Schumacher (Mercedes) a nap ötödik legjobb idejét produkálta.

Szombat:
3. szabadedzés: 4:00
időmérő edzés: 7:00

Vasárnap:
Ausztrál Nagydíj, 8:00  (1 kör 5.303 km, a versenytáv 58 (307,574 Km), 16 kanyar (6 balra, 10 jobbra)

Az Ausztrál GP elmúlt öt esztendejének győztesei:
2009: Jenson Button (Brawn-Mercedes)
2008: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes)
2007: Kimi Räikkönen (Ferrari)
2006: Fernando Alonso (Renault)
2005: Giacarlo Fisichella Renault)
2004: Michael Schumacher (Ferrari)

OLDALTÖRÉS: Nick Heidfeld

Heidfeld a pilóták vezetője

Heidfeld a pilóták vezetője

Heidfeld a pilóták vezetője

Társai Nick Heidfeldet választották a versenyzőket tömörítő szervezet (GPDA) élére a Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzései után tartott voksoláson.

A Mercedes GP 32 éves tesztpilótája mellett a tavaly világbajnoki ezüstérmes német Sebastian Vettel (Red Bull) és a brazil Felipe Massa (Ferrari) került még be a háromfős vezetői testületbe.
A három év kihagyás után idén visszatért, hétszeres vb-győztes német Michael Schumacher úgy döntött, hogy nem lép be ismét a GPDA-ba.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!