Tudomány

2015.09.09. 17:00

Idegen szó vagy évszám? Mindegy! - Szókincsfejlesztő alkalmazást készített a csepregi tanár

Takács Tibor, aki a csepregi Nádasdy Tamás Szakközépiskolában programozást oktat, azt tapasztalta, hogy a kisebb gyereknek sokszor problémái vannak a szótanulással, ezért egy olyan telefonra írt alkalmazást fejlesztett, ami segít ebben.

Budai Dávid

Az alkalmazás segítségével nyelveket, de akár évszámokat is tanulhatunk. Az újdonsága az egyszerűségében rejlik. A szókincsfejlesztő alkalmazást fel tudjuk tölteni saját szavainkkal is, sőt azt is meg lehet csinálni, hogy egy osztályban valaki feltölti az aznap tanult szavakat, és azt megosztja a társaival. Takács Tibor szerint az elektronikus szótárfüzetet a most felnövő nemzedék szívesebben használja, mint a hagyományosat, ráadásul hatékonyabban is lehet vele tanulni. Amikor egy sima szótárfüzetből tanul valaki, akkor egy idő után már tudja a szavaknak a sorrendjét, és nem azért ugrik be, mert tudja a jelentését, hanem mert emlékszik a szóra a füzetben, onnan kiragadva azonban már nem tudná. Másrészről, egy vonalas füzetből tanulni unalmas, nem beszélve arról, hogy teljesen feleslegesen azokat a szavakat is folyamatosan nézi a diák, amit már tud, ez a fejlesztés azonban nyilvántartja a szavakat, amelyeket már ismerünk.

Na de akkor lássuk, hogyan is működik a WordBosster, merthogy az alkalmazásnak hossza gondolkodás után ez lett a neve. Mi arra tippeltünk volna, hogy négy lehetséges verziót ajánl föl a program és abból kell választani, vagy nekünk kell beírni a jó megoldást, a gép meg majd megmondja, hogy jó vagy sem. Nos, kiderült egyik sem. Az első verziónál az a baj, hogy rendkívüli mértékben megbonyolította volna a fejlesztést, hiszen annak semmi értelme nincs, hogy mondjuk, a ház szóra véletlenszerűen bedob a program három rossz megoldást és egy jót, mert így logikai úton is meg lehetne találni a megfejtést. Például ha az animal, telephone, a house, és az elephant szavak ugranak be. A másik megoldás pedig túl hosszadalmas kezelést eredményezett volna, nem beszélve arról, ha elütjük az adott szót, a program hibaként értékeli, holott valójában tudjuk a helyes megfejtést. Egyszóval megbonyolította volna az egész tanulási folyamatot, és Takács Tibor éppen ezt szerette volna elkerülni, a lényeg az egyszerűség volt.

A program úgy működik, hogy földobja a magyar, illetve idegen nyelvű szót beállítástól függően, és amennyiben úgy érezzük, hogy tudjuk a jó megoldást, rákoppintunk a szóra, a program pedig megmutatja, a helyes megoldást. Ha kétszer koppintunk, akkor pedig a géppel azt tudatjuk, hogy ezt a szót nagyon tudjuk, legközelebb ne ajánlja fel. A program számos kényelmi funkcióval rendelkezik, kezdve a betűméret megválasztásától a motivációserkentő statisztikáig. Kiválaszthatjuk, hogy lassan vagy gyorsan szeretnénk haladni, előbbi esetben több az ismétlés, utóbbi esetben a már tanult szavakat ritkábban ajánlja fel a program, vagy ha úgy döntünk, soha. Takács Tibor szerint így teszi igazán hatékonnyá a tanulást. Mivel az interneten számos nyelvtanulást segítő program kering, elkerülhetetlen volt a kérdés, miben más ez, mint a többi. Nos, előnye az egyszerűségében és a gyorsaságában rejlik. Pillanatok alatt végig tudjuk pörgetni a tanulni kívánt szavakat anélkül, hogy felesleges köröket futnánk. Feltöltött szavainkat, akár témák szerint is csoportosíthatjuk, sőt az adatbázist feltölthetjük történelmi eseményekkel és évszámot is rendelhetünk hozzájuk, ezért multifunkciós tanulássegítőként is tekinthetünk a programra.

Takács Tibor nem először talál ki tanulásfejlesztő programot, korábban mi is írtunk a szorzótábla-tanulást segítő programról, ami kifejezetten gyerekeknek készült, hiszen felnőttként a legritkább esetben állunk neki szorzótáblát tanulni, annak ellenére, hogy a hétszer kilenc sokunknak fejtörést okoz. Nyelvet azonban minden korosztály tanul, így ez a program nem csak az iskolában hatékony, de természetesen elsőként minden bizonnyal az oktatási intézményekben indul el hódító útjára, legalábbis a nyelvtanárok pozitív visszajelzései erre engednek következtetni.

Takács Tibor egyelőre nem töri a fejét új alkalmazáson, pedig mint mesélte, öt évvel ezelőtt megelégelte, hogy a tanároktól a szülőknek szánt fecniken érkező üzenetek sok esetben nem jutnak el hozzá, ezért írt már elektronikus üzenőfüzetet is a tanároknak, amit a mai napig több iskolában nagy hatékonysággal alkalmaznak, a programban még az is nyomon követhető, hogy melyik szülő kapta meg az információt és melyik nem.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!