Belföld

2007.04.12. 02:28

Egyre több a tranzitfalu

Megyei körkép - Április elsején egyes főútszakaszok díjkötelessé váltak a kamionosok számára. A rendelkezés nem hozott eredményt sőt: egyre több falut súlyt a kamioninvázió. Az állami bevétel jelentős része is az útkárokra megy majd valószínűleg.

Vas Népe

A kitáblázott, díjköteles szakaszokon - megyénkben négy ilyen van - az autópálya-kezelő ellenőrei már filmezik a rendszámtáblákat. Egyetlen bliccelő se lélegezzen fel azonban, ha a kamerás autóval való találkozást követő hónapban sem érkezik meg a bírság befizetésére felszólító okirat! A jelenlegi ellenőrzési rendszer autópályákra lett kifejlesztve, közutakon körülményes, időigényes. A 60 napos hivatali határidőt viszont tartani fogják.

- Az ellenőrző autó kameráját nem lehet kikapcsolni, ha például személygépkocsi érkezik - mondja Winkler-Virág András, az Állami Autópálya-kezelő Zrt. kommunikációs igazgatója -, tehát minden azonosítót lefilmezünk, valamennyinek lekérjük a Belügyminisztériumtól az adatait, kiválogatjuk a D4-es kategóriába eső gépjárműveket, s végül ellenőrizzük, hogy volt-e matricájuk. Ez rendkívül hosszadalmas. Önmagában az sem szerencsés egyébként, hogy hazánkban súly alapján alakították ki a kategóriatáblázatot. Ausztriában például tengelyszám szerint osztályoznak és mérnek, így jóval egyszerűbb az ellenőrök helyzete.

Akit rajtakapnak, hogy fizetős kategória alá eső járművével matrica vagy elektronikus jogosultság vásárlása nélkül közlekedett a kijelölt szakaszokon, mélyen a zsebébe nyúlhat: ha 15 napon belül fizet, akkor 75 ezer forint a tarifa, ha viszont to-vább húzza, 312 ezer 500 forintosra kúszik a számlája.

A kormány hangoztatott célja a fizetős szakaszok kijelölésével a bevételszerzésen kívül a tranzitfalvakat sújtó kamionáradat autópályákra terelése lett volna. Megyénkben, ahol egyetlen kiépített autópálya sincs, ez nyilván nem sikerülhetett. A korábban megkérdezett falvak vezetői sem érzékelnek észrevehető változást. Az elmúlt 11 napban két napra lélegezhettek csak fel: a húsvéti kamionstop idejére...

- Bejött, amit vártunk - mondja dr. Galántai György, Szeleste polgármestere. Nem esünk a díjköteles zónába, két távolabbi szakasz véd bennünket elvileg, gyakorlatilag azonban semmi sem változott egyelőre: a kamionosok ügyesen kikerülik azokat a részeket, és ugyanúgy keresztüljönnek rajtunk. Azért persze remélünk: hátha csak kiforrási idő kell még a reformnak?!

Hegyfalu polgármestere kevésbé bizakodó.

- Semmivel sem javult a helyzetünk - sóhajt Kálmán József. - Továbbra is napi átlag kétezer kamion dübörög át rajtunk. Az egyetlen megoldásként az elkerülőút jöhet szóba. A politikusoknak is azzal kéne inkább foglalkozni.

Az eddigi tranzitfalvak lakóira nehezedő teher tehát nem mérséklődött érzékelhetően, viszont április elseje óta még több települést ejtenek útba a kamionosok.

- Vannak útszakaszok, ahol kikerülhetetlen a fizetős rész - mondja Kocsis József, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szombathelyi képviselője -, például a Rátót és az országhatár közötti résznek nincs alternatívája, de máshol próbálnak azért spórolni a kollégák. Muszáj. Az új rendszer százezrekben mérhető többletköltséget jelent nekünk, s ezt a pénzt már nem tudjuk érvényesíteni a fuvardíjakban. A Jánosháza- Sárvár közötti szakaszt most sokan Rum felé kerülik el, ahol érthető módon a lakók tiltakozásával találkoznak. A szűk utakon ráadásul nehezen férnek el a nagy járművek, ezáltal a balesetveszély is megnő, s a sok kistelepülésen való áthaladás jelentősen lelassítja a transzportot.

Ikervár, Meggyeskovácsi, Rum, Zsennye, Püspökmolnári és Rábahidvég máris lázad: lakossági-önkormányzati összefogással petíciót állítanak össze a rájuk zúdult kamionforgalom ellen.

- Április elsejével hirtelen megrohamoztak bennünket a kamionok - meséli Németh László, Rum polgármestere. - Pedig ezek a mellékútvonalak nem ilyen fokú terhelésre készültek, mára teljesen kikátyúsodtak, esős időben egyenesen életveszélyesek. A falvakban nincs bicikliút, gyermekeink tehát a gyakran nyolcvannal, százzal átrohanó teherautók mellett egyensúlyoznak mindennap az iskolába. Kitettük már mindenhol a harmincas táblákat, de ez keveset használ. Abba meg nem is merünk belegondolni, mi lesz, ha megkezdődik a rég várt csatornaberuházás.

A szenvedő települések összefognak, és akármeddig hajlandók elmenni nyugalmuk érdekében. Helyzetük most is nehéz, de jövő év januártól még súlyosbodhat: a tervek szerint a csak autópálya-matricával használható főútszakaszok január elsejétől a 3,5 tonnát elérő teherautók számára is fizetősek lesznek.

Ezek is érdekelhetik