A motoros sárkány és Ancsa is felszállt Tokorcson (fotókkal)

Tokorcs - Több ezren látogattak ki a hétvégén a tokorcsi repülőtérre, ahol nyolcadik alkalommal szervezték meg a repülőnapokat. A bátrabbak repülhettek is: a motoros sárkány, a gyrocopter és az Ancsának becézett 13 személyes szovjet utasszállító is nagyon népszerű volt.

Vas Népe


- A repülés Magyarországon egyelőre csak hobbi, szenvedély. Méghozzá nagyon drága szenvedély - mondja Fodor Attila, a tokorcsi repülőtér tulajdonosa. 
Pedig az üzletember szerint lehetne ez másképp is. Példának hozza, hogy ha három ember el akar jutni Szegedre, egy kisrepülőgéppel fejenként tízezer forintból megfordulnak. Akinek drága az ideje, akár jól is járhat, hiszen Tokorcsról egy-másfél óra alatt odaérhet Szegedre. 



- Persze ma még ritka az ilyen kuncsaft. Egyetlen egyszer fordult elő, hogy valamelyik sárvári multicég vezetőjének rövid időn belül  Németországban kellett lennie. Egyetlen megoldás volt: gépre kellett szállnia - meséli a tulajdonos. 

Fodor Attila szerint a tokorcsihoz hasonló, kis magyarországi repülőterek különösen nehéz helyzetben vannak. Tulajdonosaik ugyanis többnyire csak beleteszik a pénzt, a haszon viszont elmarad. Ahhoz pedig, hogy üzlet legyen a repülésből, a repteret is fejleszteni kellene. Először is ki kellene világítani, hogy este és éjszaka is fogadhasson gépeket. De a fogadott vendégek földi utaztatását is meg kellene szervezni, ehhez pedig bérbe adható járművekre, kisbuszokra lenne szükség.



Egy biztos: kerüljön bármennyibe a repülés, az, aki valóban a  levegőbe vágyik, megtalálja a módját, hogy hódolhasson szenvedélyének. Mint például Zsenák Csaba. A kőszegdoroszlói férfi a levegőben keresi a kenyerét. A nyíregyházi főiskolán mezőgazdasági helikoptervezetőként végzett - ma már nincs ilyen felsőfokú képzés -,  a repülés nemcsak a munkája, de egyúttal a szenvedélye is. A tokorcsi repülőnap vendégei is tátott szájjal figyelték a szovjet Kamov helikopterrel végzett bemutatóját: a gépcsoda  tolatott, oldalazott, pörgött, valósággal táncolt a levegőben. 

Amúgy a helikopter nem csak látványosság, de  hasznos munkát is végez: a magasból permetezi a szántóföldeket. Gyors, pontos és hatékony: segítségével a gazdálkodók  egyetlen nap alatt 500 hektárnyi területen tudhatják le a növényvédelmmel kapcsolatos teendőket. És bár a Brüsszelből érkező kósza hírek némelyike már temette a növényvédelem e módját, Zsenák Csaba szerint szó sincs arról, hogy betiltanák a légi permetezést.



Akárcsak tavaly, az idén is nagy népszerűségnek örvendett az Ancsának becézett AN 2-es, a piros-fehér-zöld színben pompázó, 13 személyes utasszállító. Született 1978-ban a Szovjetunióban. Pilótája, Cser Antal nemcsak a Sághegy fölött röptette meg utasait, de a repülőtér éttermének tetejét is megcirógatta vele. Persze csak majdnem...

-  Érkeztek gépek az ausztriai Hochkirchenből, Úrhidáról, Pápáról, Szombathelyről, Fertőszentmiklósról - sorolja Jurkovich Tamás, a tokorcsi repülőtér műszaki vezetője, a rendezvény szervezője. Szerencsére az időjárás is kegyesen bánt a gépmadarak szerelmeseivel: csak a paratryke és a motoros siklóernyő utasainak kellett kivárniuk, hogy estére kicsit lealmoljon,  csillapodjon  a szél.

Míg a  gyepen bámészkodó látogatók felhőtlenül szórakoztak,  Kövi András koncentrált és szervezett: ő koordinálta a gépek fel- és leszállását.

A tokorcsi repülőnap vendégeit egyéb látványosságok is várták: a hangárban Egyházi Tibor festményeiből és Hujber Károly faszobraiból rendeztek kiállítást. Az off-road-rajongók a tekintélyes  Hummeren kívül is több járgány közül választhattak  akár a hegyre is felautózhattak  a ralisport szerelmesei pedig tapolcai versenyzők bemutatóit tekinthették meg. A gyerekeket ugrálóvár várta, a felnőttek az amerikai futball játékosok viadalán izgulhattak. A hatalmas bográcsban főtt  gulyásból is jutott mindenkinek. 


VN fotók: Benkő Sándor

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!