Az olvasás leginkább 11-15 éves korban fejleszthető

Az elme pallérozása nem feltétlenül a felnőttek időtöltése. Miként lehet gyerekkorban megalapozni, hogy a biológiai agy fejlődése során elmévé váljék? Mire jó az olvasás?Erről beszélt Prof. dr. Csépe Valéria, a Magyar Tudományos Akadémia főtitkárhelyettese csütörtökön a Berzsenyi Dániel Könyvtárban, az intézmény Könyvhódító című olvasásnépszerűsítő programja keretében.

Merklin Tímea

A professzor asszony - sok más publikációja közt - Az olvasó agy című könyv szerzője, fő kutatási területe a diszlexia. Előadásában kiemelte, a közoktatásnak el kell tudni látnia azokat a gyerekeket is, akiknek fejlődése eltér a tipikustól: a diszlexiás és a gyenge olvasó gyerekeket ugyanúgy, mint a tehetséges és a hiperlexiás gyerekeket is.

A pedagógusnak tudni kell felismerni az esetet: ez a probléma kinek a kompetenciájába tartozik - meg tudja ő maga oldani vagy szakember kell. Képet mutatott az agy erős rostkapcsolatairól, amelyek mennyisége és minősége is átalakul tanulás, olvasás során. A rostok megsokasodnak és megvastagodnak a sok használatban.
 
A gyakorlott olvasás olyan készség, ami bázisképességekre épül, mint például a figyelem, az emlékezet. Ha a megszerzett készséget tanulási helyzettől függetlenül is tudom használni, az a kompetencia  tisztázta a helyes fogalomhasználatot az előadó, majd kifejtette: ok-okozati összefüggés van már a korai fejlődés során az agy és a nyelvhasználat között.


 Az agy környezetelváró programokkal működik. Az első impulzusok az anyától jönnek, azon a dajkanyelven, amit mindannyian ismerünk. Az alapelvárás itt a világról való tudás. Lényeges, hogy az anya ezeket a mondókákat pozitív és intenzív érzelmekkel támasztja alá. Úgy működik, mint a zene és a matematika, amelyek szintén rendkívüli módon viszik a nyelvi fejlődést. Az ének és a zenei tréning segíti, hogy kialakuljon az agyban olyan program, ami a későbbi esetleges diszlexiát is enyhíti.

Vizsgálták, hogy milyen mintázatot produkál az agy a különböző olvasási feladatoknál. Három terület működik együtt: a hallási, a beszédhangok elemzése, a szavak elemeinek összerakása. Az agy az ezredmásodperc tartományban  reagál egy látott szóra. Fél másodperc alatt több sornyit tudunk elolvasni. Ha nincs gyakorlott olvasás, az emlékezet nem bírja befogadni a szövegtartományokat, kínlódás lesz. Az olvasás leginkább 11-15 éves korban fejleszthető.

FONTOS AZ ANYA ISKOLÁZOTTSÁGA

Érdekesség, hogy a gyerek kognitív rendszerében meghatározó az anya iskolázottsága. A vizsgálatok során a legszorosabb együttjárást mutatta a gyerek megismerő funkcióinak fejlődésében. Rendkívüli jelentőségű az anyai énekelgetés, mondókázás. Az ének, a tánc az óvodában folytatódik, ahol a közösségben a gyerek azt is tudomásul veszi, hogy szabályok vannak. Amelyik gyerek nem vesz részt az óvodáztatásban, azzal az iskolában meg kell küzdeni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!