Vége a zsákbamacskának: nem titok többé az autók előélete

A személygépkocsik előéletét tartalmazó adatbázist hozna létre a kereskedőket és autójavítókat tömörítő Autós Nagykoalíció és a Magyar Biztosítók Szövetsége. Az autók nyilvános "kórtörténete" megkönnyítené a vásárlók helyzetét, a szervizek és az autószerelők pedig a feketegazdaság visszaszorítását remélik a kezdeményezéstől.

Nagy Ildikó

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     - Magyarországon akár a kilométeróra-visszaállítás is hungarikum lehetne  mondja az egyik vizsgabázison - dolgozó szakember, majd halkan hozzáteszi: nálunk a szervizkönyv sem több egy kívánságlistánál, hiszen pénzzel mindent meg lehet oldani.

Aki vásárolt már használt autót, jól tudja, hogy ez az ügylet leginkább a  zsákbamacskához hasonlítható. Nagy lutri ugyanis, hogy a vevő mit kap a pénzéért.

- Hozzám is hoztak - nem is egyszer - vásárlásra kiszemelt használt autót, de soha nem mondtam róluk véleményt  vallja be Horváth Ferenc, nyugdíjba készülő autószerelő mester, aki 1970 óta sok mindent látott,  hallott, és legfőképpen tapasztalt. Azt mondja, hozzáértés, rutin ide vagy oda, az autóba ő sem lát bele, így nem is vállalkozna ilyen jellegű feladatra.

- Úgy gondolom, nagyon megkönnyítené a vásárló helyzetét, ha megismerhetnék a kiszemelt autó előéletét. A logika azt diktálná, hogy a biztosítók, a kereskedések és a javítóműhelyek adatai a közlekedési hatóságnál fussanak össze - mondja, persze halkan azt is hozzáteszi, hogy a logika nem mindig számít ebben az országban. Horváth Ferenc szerint azonban egy valami  biztos: a vásárlóknak a külföldről behozott autókra kell(ene) leginkább figyelniük. Meg persze a kontárokra. Hogy érzékeltesse, mire céloz, elővesz egy fékcsövet, amit ügyeskezű mesterek két csavarral "preparáltak."  Amikor meglátta, nem hitt a szemének, el is tette mementóként.

 A másik csapda a kilométeróra: köztudott, hogy ezen számláló babrálásával élen járunk mi, magyarok.

- Vesz valaki egy nullkilométeres autót. Beleteker harmincezer kilométert, elviszi egy szervizbe - tegyük hozzá rögtön, hogy nem márkaszervizbe - , elvégezteti a szükséges munkákat, majd visszateker(tet)i a kilométerórát. Lehetőleg nullára. Újabb harmincezer kilométer megtétele után aztán gondos és aggódó autótulajdonosként besétál a márkaszervizbe, ahol a garancia terhére kicserélteti az időközben elkopott vagy tönkrement - alkatrészt  árulja el az egyik nagy magyar trükköt Nagy Gyula, egy nemzetközi márkafüggetlen autószerviz szombathelyi bázisának vezetője.  Aztán előveszi a laptopját, amit összeköt a szerelésre váró autó "agyával", a számítógép pedig megmutatja a valós helyzetet. Így például a kilométeróra visszatekerésére is könnyen fény derülhet.

 

Mit tanácsol annak, aki használt autót akar vásárolni?  Nagy Gyula azt mondja, a pontosan vezetett szervizkönyv jelenthet némi garanciát, ám még ennek megléte esetén sem árt az óvatosság, hiszen  - ahogy annyi mást - szervizkönyvet is lehet hamisítani. Ezért akkor lehetünk igazán nyugodtak, ha a szervizkönyves bejegyzések mellett ott találjuk a cserélt alkatrészekről és javításokról szóló számlákat is.

- Ha valaki használt autót vesz, érdemes a kiszemelt járművet bevinni egy szervizbe, ahol néhány ezer forintért átvizsgálják a "portékát."  A festékréteg vastagságát érzékelő műszer is sok mindent megmutat, így például az eltitkolt sérülésekre is fény derülhet.

Nagy Gyula is azon a véleményen van, hogy szükség lenne a tervezett adatbázisra, a magyarországi viszonyok ismeretében viszont ő egy kissé szkeptikus: nálunk ugyanis még vannak helyek, ahol sok mindent meg lehet oldani pénzzel, mondja.  Márpedig amibe "bele lehet nyúlni", abba bele is nyúlnak. A szervizvezető egyetért Horváth Ferenccel abban, hogy a vásárlóknak a külföldről behozott autók tekintetében kell leginkább óvatosnak lenniük, azok előélete ugyanis valóban fekete folt, és az utánajárás sem mindig hoz eredményt.

Úgy tűnik, hogy a  két szervezet kezdeményezését támogatják a szakmabeliek. Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke és Molnos Dániel, a MABISZ főtitkára egyébként az adatbázis létrehozásán kívül abban is megállapodott, hogy jogszabályok módosítását is kezdeményezik. Egyik céljuk például, hogy csökkenjen a magyarországi  biztosítatlan autók jelenlegi 2,5 százalékos aránya. De azt a szabályozást is kifogásolják, amelyik nem teszi kötelezővé a balesetet szenvedett autók megjavíttatását. A legálisan működő szervizek ugyanis ezt a "fekete" autójavítás melegágyának tartják, hiszen a biztosító kifizeti a javítási díjat, a tulajdonosok egy része azonban egy nem adózó, "fekete" szervizben javíttatja meg az autót.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!