Megelőzte a gyártókat: 15 éve elektromos biciklivel jár a vassurányi férfi

Vassurány - Az elektromos biciklik napjainkban már ellepték a városokat, de gondolták volna, hogy Talabér Lajos, vassurányi férfi megelőzve a technikát, már 1994 óta egy sajátkészítésű elektromos biciklivel jár?

Garai Antal 'Atom'

Manapság már mindenfelé belebotlunk a városban egy-egy ilyen-olyan elektromos biciklibe, ha máshol nem, akkor a nagyáruházak kínálatában. Széles körben elterjedt a jogosítványt és benzint nem igénylő kétkerekű, amihez még bukósisakot húzni sem kötelező. Nem pöfög, mint annak idején a Dongó motorral szerelt biciklik, modern külsővel lett megáldva, vehetünk metálfényezésűt vagy éppen rózsaszínt is, van indexünk és dudánk is, s mindehhez csak egy konnektor kell otthon a vásárlás után.

Sokan nem is gondolnánk, hogy Talabér Lajos jóval megelőzvén az elektromos biciklik térhódítását már megalkotta saját elektromos kétkerekűjét. A Vassurányban élő barkácsoló férfi már 1994 óta egy saját elektromos biciklivel jár be Szombathelyre dolgozni, amennyiben az időjárás is engedi.
 
- Hogy jött az ötlete annak, hogy építsen egy ilyen elektromos biciklit?
- A budapesti villamos ipari erősáram technikumán tanultam, és még annak idején szerencsém volt bepillantást nyerni a kutatóintézet épített járműparkjába, ahol volt elektromos bicikli, de még egy Barkas is. Aztán idővel úgy gondoltam, hogy alkotok valami újat, valami mást, ami a hagyományostól eltér, így nekiálltam egy elektromos kerékpárt építeni az otthon lévő mindenféle alkatrészekből.



Talabér Lajos a maga építette elektromos paripán - Fotó: Garai Antal 'Atom'
 
- Mennyi időbe telt megépíteni a kétkerekűt?
- Pár év alatt többszöri nekifutásra elkészült, de igazán sosem lesz kész, hiszen mindig akad valami új megoldás, amit valahogy alkalmazni szeretnék, nem festettem le a vázat sem rendesen, többször volt kormány cserélve, ülés és egyebek. Nekem az lebegett a szemem előtt, hogy kényelmes legyen és jó teljesítményű, a design másodlagos volt. Nincs rajta felesleges súlytöbblet, vagy olyan karosszériaelemek, amik megfogják a szelet, ezzel lerövidítve a gép hatótávolságát.
 
- Mennyit bír menni egy feltöltéssel? Mik a műszaki paraméterek, egyéni megoldások?
- Ez a jármű egy komplett egyéni megoldás, ami a műhelyemben született. Egy feltöltéssel körülbelül 55 kilométert tudok megtenni vele, egy hétköznapi, autókban is használatos akkumulátor hajtja az első kereket, 25-30km/h sebességgel. Meghagytam a pedálokat és a láncot is a hátsó kerékhez, ha esetleg lemerülne, akkor lehet biciklizni is vele. Központi rugózása van, ami szerintem egy kemping-biciklihez hasonlító kétkerekűn elég egyedi megoldás, és beépítettem egy töltőt is az ülés alá, így bárhol tölthető, ahol van egy konnektor.



A kétkerekű teljesen egyedi, otthon fabrikált, és hibátlanul működik
 
- Elgondolkodott azon valaha, hogy sorozatban is lehetne gyártani a találmányát, illetve volt már olyan, aki megvette volna?
- Sosem gondoltam bele, hogy sorozatban is lehetne-e gyártani, az biztos, hogy egy olyan fokú műszaki hátérrel, ami ehhez járt volna, valami tejesen mást, és komolyabbat találtam volna ki, de ugyanezen az alapelven. Lehetne fejleszteni, tranzisztoros hajtással és egyéb módokon, de én abból akartam ezt megépíteni, amit a műhelyben találtam, és azt hiszem elég jól sikerült is.
Volt rá érdeklődő, páran már megakarták venni, de én ezt magamnak építettem, ezzel egy jelképes pofont adva a mai gyártóknak, hogy lássák lehet ezt házilag is. Jó pár évvel megelőztem a magyarországi boltokban kapható modelleket és büszkeséggel is eltölt, hiszen többen kinevették eleinte a próbálkozásaimat.
 
- Az elektromos kerékpárnak nincs neve, sem emblémája, az alkotó egyszerűen csak biciklinek hívja. De nem csak ezzel a sajátos műszaki megoldással találkoztunk az interjú során. Az udvarban egy szélkerék pörög, ami biztosítja a műhely világítását, tölti a bicikli akkumulátorát és arról szól a rádió, ugyanis Talabér Lajos szerint jobb a munka, ha a háttérben zene szól. A férfinek saját építésű betonkeverője és szalagfűrésze is van, azt hogy még mit talál ki ezek után, azaz mit hoz a jövő, még ő sem tudja, de műhelyében körülnézve láttuk, hogy már készül az újabb szélkerék is.



Az elektrotechnikus egyik maga építette szélkerekével
 
- Elektrotechnikusként a szakma legjobbjaitól, a vasúti villamosítás magyarországi műszaki-megteremtőitől tanulhattam, és instrukciókat kaptam egy életre, amit hasznosítani is tudok, még olyankor is, amikor a műhelyben heverő maradékanyagokból és alkatrészekből akarok létrehozni valamit.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!