Gazdaság

2010.11.03. 09:19

Dr. Navracsics Tibor a MagyarBrands program fontosságáról

A nemzetközi elismeréshez, a világ legnagyobb márkaértékelési és díjazási rendszeréhez, a Superbrandshez hasonlóan 2010-ben MagyarBrands néven elindították a legkiválóbb hazai márkákat előtérbe helyező programot.

Balla Emőke

 

- Miért vállalta a fővédnöki feladatot?

- Fontos, hogy legyenek olyan magyar cégek, vállalkozások, amelyek sikereik révén példaként állhatnak a többi magyar vállalkozás elé. Most meglehetősen rossz állapotban van a magyar gazdaság, de talán kifelé jövünk a válságból, és lesznek követendő példák, példaképek. A MagyarBrands program ennek a hagyományát teremti meg, kiemeli az átlagból a sikeresebb, minőségibb szolgáltatást nyújtó, helyüket a piacon jobban megálló vállalkozásokat.

- A magyar program a Superbrands márkaértékelési és díjazási rendszerhez kapcsolódik.

- Mind a kettőt azért tartom jónak - a MagyarBrands is ezt fogja erősíteni -, mert a minőség elismerését hangsúlyozza. Magyarország gazdasága, jövője számára fontosak a minőségi szolgáltatások, minőségi termékek. Kicsi gazdaság vagyunk, és a kis országok ezen a területen tudnak élre törni. A programban ezekre irányul nagyobb figyelem.

- A magyar program a Superbrands márkaértékelési és díjazási rendszerhez kapcsolódik.

- Mind a kettőt azért tartom jónak - a MagyarBrands is ezt fogja erősíteni -, mert a minőség elismerését hangsúlyozza. Magyarország gazdasága, jövője számára fontosak a minőségi szolgáltatások, minőségi termékek. Kicsi gazdaság vagyunk, és a kis országok ezen a területen tudnak élre törni. A programban ezekre irányul nagyobb figyelem.

- Kicsit hasonlít a program a kiváló áruk fórumához?

- Hasonlít, de itt több szempontot értékelnek: nemcsak az áruminőséget, hanem az innovatív jelleget is, és nemcsak termékekre vonatkozik, hanem termelésre, vállalatokra, szolgáltató szférára is.

- Magyarországnak nincs olyan meghatározó márkája, mint Finnországnak a Nokia, Svédországnak az Ikea.

- Ez előny és hátrány is egyben. Az országmárka része lehet egy multinacionális, világszerte ismert cég, amelyről mindenkinek az adott ország jut eszébe, így a nemzeti önazonosság részévé is válhat - ilyen a Nokia vagy a régióban a Gorenje. De azt is látom, ez egy kicsit beszorítja a nemzeti arculat építését. Általában a finnek is igyekeznek szabadulni a Nokia-imázstól; hasznos volt nekik, de szeretnék felmutatni, hogy Finnország nem csak mobiltelefonokból áll. Nálunk nincs egy ilyen nagy vállalat, a magyar közkép kialakítása számára ez nagyobb mozgásteret ad.

- Mennyire jellemző, hogy az emberek a magyar termékeket keresik?

- Nehéz kérdés, mit tekintünk magyar terméknek: vannak olyan, általunk magyar termékeknek tartott áruk, amelyeket nem itt gyártanak. Vannak erős magyar termékek, például a túrórudi, amit kissé más technológiával próbáltak máshol is bevezetni, és ezzel Magyarországnak konkurenciát generálni, de nem sikerült. Ettől függetlenül az elmúlt három-négy évben látványos a fejlődés a fogyasztói szokásokban: van egy olyan réteg, amely tudatosan vásárol, odafigyel az áruk, élelmiszerek minőségére, egészséges voltára, és amelynek valóban fontos, hogy magyar terméket vásároljon. Ez pedig igazán örvendetes változás. Ennek egyik oka lehet, hogy a gazdasági válság kapcsán az emberek rájöttek: a magyar termék tartja el a munkahelyeket, emellett szolidaritás jellege is van a magyar termékek választásának.

- Kicsit hasonlít a program a kiváló áruk fórumához?

- Hasonlít, de itt több szempontot értékelnek: nemcsak az áruminőséget, hanem az innovatív jelleget is, és nemcsak termékekre vonatkozik, hanem termelésre, vállalatokra, szolgáltató szférára is.

- Magyarországnak nincs olyan meghatározó márkája, mint Finnországnak a Nokia, Svédországnak az Ikea.

- Ez előny és hátrány is egyben. Az országmárka része lehet egy multinacionális, világszerte ismert cég, amelyről mindenkinek az adott ország jut eszébe, így a nemzeti önazonosság részévé is válhat - ilyen a Nokia vagy a régióban a Gorenje. De azt is látom, ez egy kicsit beszorítja a nemzeti arculat építését. Általában a finnek is igyekeznek szabadulni a Nokia-imázstól; hasznos volt nekik, de szeretnék felmutatni, hogy Finnország nem csak mobiltelefonokból áll. Nálunk nincs egy ilyen nagy vállalat, a magyar közkép kialakítása számára ez nagyobb mozgásteret ad.

- Mennyire jellemző, hogy az emberek a magyar termékeket keresik?

- Nehéz kérdés, mit tekintünk magyar terméknek: vannak olyan, általunk magyar termékeknek tartott áruk, amelyeket nem itt gyártanak. Vannak erős magyar termékek, például a túrórudi, amit kissé más technológiával próbáltak máshol is bevezetni, és ezzel Magyarországnak konkurenciát generálni, de nem sikerült. Ettől függetlenül az elmúlt három-négy évben látványos a fejlődés a fogyasztói szokásokban: van egy olyan réteg, amely tudatosan vásárol, odafigyel az áruk, élelmiszerek minőségére, egészséges voltára, és amelynek valóban fontos, hogy magyar terméket vásároljon. Ez pedig igazán örvendetes változás. Ennek egyik oka lehet, hogy a gazdasági válság kapcsán az emberek rájöttek: a magyar termék tartja el a munkahelyeket, emellett szolidaritás jellege is van a magyar termékek választásának.

- Kicsit hasonlít a program a kiváló áruk fórumához?

- Hasonlít, de itt több szempontot értékelnek: nemcsak az áruminőséget, hanem az innovatív jelleget is, és nemcsak termékekre vonatkozik, hanem termelésre, vállalatokra, szolgáltató szférára is.

- Magyarországnak nincs olyan meghatározó márkája, mint Finnországnak a Nokia, Svédországnak az Ikea.

- Ez előny és hátrány is egyben. Az országmárka része lehet egy multinacionális, világszerte ismert cég, amelyről mindenkinek az adott ország jut eszébe, így a nemzeti önazonosság részévé is válhat - ilyen a Nokia vagy a régióban a Gorenje. De azt is látom, ez egy kicsit beszorítja a nemzeti arculat építését. Általában a finnek is igyekeznek szabadulni a Nokia-imázstól; hasznos volt nekik, de szeretnék felmutatni, hogy Finnország nem csak mobiltelefonokból áll. Nálunk nincs egy ilyen nagy vállalat, a magyar közkép kialakítása számára ez nagyobb mozgásteret ad.

- Mennyire jellemző, hogy az emberek a magyar termékeket keresik?

- Nehéz kérdés, mit tekintünk magyar terméknek: vannak olyan, általunk magyar termékeknek tartott áruk, amelyeket nem itt gyártanak. Vannak erős magyar termékek, például a túrórudi, amit kissé más technológiával próbáltak máshol is bevezetni, és ezzel Magyarországnak konkurenciát generálni, de nem sikerült. Ettől függetlenül az elmúlt három-négy évben látványos a fejlődés a fogyasztói szokásokban: van egy olyan réteg, amely tudatosan vásárol, odafigyel az áruk, élelmiszerek minőségére, egészséges voltára, és amelynek valóban fontos, hogy magyar terméket vásároljon. Ez pedig igazán örvendetes változás. Ennek egyik oka lehet, hogy a gazdasági válság kapcsán az emberek rájöttek: a magyar termék tartja el a munkahelyeket, emellett szolidaritás jellege is van a magyar termékek választásának.

- Kicsit hasonlít a program a kiváló áruk fórumához?

- Hasonlít, de itt több szempontot értékelnek: nemcsak az áruminőséget, hanem az innovatív jelleget is, és nemcsak termékekre vonatkozik, hanem termelésre, vállalatokra, szolgáltató szférára is.

- Magyarországnak nincs olyan meghatározó márkája, mint Finnországnak a Nokia, Svédországnak az Ikea.

- Ez előny és hátrány is egyben. Az országmárka része lehet egy multinacionális, világszerte ismert cég, amelyről mindenkinek az adott ország jut eszébe, így a nemzeti önazonosság részévé is válhat - ilyen a Nokia vagy a régióban a Gorenje. De azt is látom, ez egy kicsit beszorítja a nemzeti arculat építését. Általában a finnek is igyekeznek szabadulni a Nokia-imázstól; hasznos volt nekik, de szeretnék felmutatni, hogy Finnország nem csak mobiltelefonokból áll. Nálunk nincs egy ilyen nagy vállalat, a magyar közkép kialakítása számára ez nagyobb mozgásteret ad.

- Mennyire jellemző, hogy az emberek a magyar termékeket keresik?

- Nehéz kérdés, mit tekintünk magyar terméknek: vannak olyan, általunk magyar termékeknek tartott áruk, amelyeket nem itt gyártanak. Vannak erős magyar termékek, például a túrórudi, amit kissé más technológiával próbáltak máshol is bevezetni, és ezzel Magyarországnak konkurenciát generálni, de nem sikerült. Ettől függetlenül az elmúlt három-négy évben látványos a fejlődés a fogyasztói szokásokban: van egy olyan réteg, amely tudatosan vásárol, odafigyel az áruk, élelmiszerek minőségére, egészséges voltára, és amelynek valóban fontos, hogy magyar terméket vásároljon. Ez pedig igazán örvendetes változás. Ennek egyik oka lehet, hogy a gazdasági válság kapcsán az emberek rájöttek: a magyar termék tartja el a munkahelyeket, emellett szolidaritás jellege is van a magyar termékek választásának.

- Kicsit hasonlít a program a kiváló áruk fórumához?

- Hasonlít, de itt több szempontot értékelnek: nemcsak az áruminőséget, hanem az innovatív jelleget is, és nemcsak termékekre vonatkozik, hanem termelésre, vállalatokra, szolgáltató szférára is.

- Magyarországnak nincs olyan meghatározó márkája, mint Finnországnak a Nokia, Svédországnak az Ikea.

- Ez előny és hátrány is egyben. Az országmárka része lehet egy multinacionális, világszerte ismert cég, amelyről mindenkinek az adott ország jut eszébe, így a nemzeti önazonosság részévé is válhat - ilyen a Nokia vagy a régióban a Gorenje. De azt is látom, ez egy kicsit beszorítja a nemzeti arculat építését. Általában a finnek is igyekeznek szabadulni a Nokia-imázstól; hasznos volt nekik, de szeretnék felmutatni, hogy Finnország nem csak mobiltelefonokból áll. Nálunk nincs egy ilyen nagy vállalat, a magyar közkép kialakítása számára ez nagyobb mozgásteret ad.

- Mennyire jellemző, hogy az emberek a magyar termékeket keresik?

- Nehéz kérdés, mit tekintünk magyar terméknek: vannak olyan, általunk magyar termékeknek tartott áruk, amelyeket nem itt gyártanak. Vannak erős magyar termékek, például a túrórudi, amit kissé más technológiával próbáltak máshol is bevezetni, és ezzel Magyarországnak konkurenciát generálni, de nem sikerült. Ettől függetlenül az elmúlt három-négy évben látványos a fejlődés a fogyasztói szokásokban: van egy olyan réteg, amely tudatosan vásárol, odafigyel az áruk, élelmiszerek minőségére, egészséges voltára, és amelynek valóban fontos, hogy magyar terméket vásároljon. Ez pedig igazán örvendetes változás. Ennek egyik oka lehet, hogy a gazdasági válság kapcsán az emberek rájöttek: a magyar termék tartja el a munkahelyeket, emellett szolidaritás jellege is van a magyar termékek választásának.

- Magyarországnak nincs olyan meghatározó márkája, mint Finnországnak a Nokia, Svédországnak az Ikea.

- Ez előny és hátrány is egyben. Az országmárka része lehet egy multinacionális, világszerte ismert cég, amelyről mindenkinek az adott ország jut eszébe, így a nemzeti önazonosság részévé is válhat - ilyen a Nokia vagy a régióban a Gorenje. De azt is látom, ez egy kicsit beszorítja a nemzeti arculat építését. Általában a finnek is igyekeznek szabadulni a Nokia-imázstól; hasznos volt nekik, de szeretnék felmutatni, hogy Finnország nem csak mobiltelefonokból áll. Nálunk nincs egy ilyen nagy vállalat, a magyar közkép kialakítása számára ez nagyobb mozgásteret ad.

- Mennyire jellemző, hogy az emberek a magyar termékeket keresik?

- Nehéz kérdés, mit tekintünk magyar terméknek: vannak olyan, általunk magyar termékeknek tartott áruk, amelyeket nem itt gyártanak. Vannak erős magyar termékek, például a túrórudi, amit kissé más technológiával próbáltak máshol is bevezetni, és ezzel Magyarországnak konkurenciát generálni, de nem sikerült. Ettől függetlenül az elmúlt három-négy évben látványos a fejlődés a fogyasztói szokásokban: van egy olyan réteg, amely tudatosan vásárol, odafigyel az áruk, élelmiszerek minőségére, egészséges voltára, és amelynek valóban fontos, hogy magyar terméket vásároljon. Ez pedig igazán örvendetes változás. Ennek egyik oka lehet, hogy a gazdasági válság kapcsán az emberek rájöttek: a magyar termék tartja el a munkahelyeket, emellett szolidaritás jellege is van a magyar termékek választásának.

- Magyarországnak nincs olyan meghatározó márkája, mint Finnországnak a Nokia, Svédországnak az Ikea.

- Ez előny és hátrány is egyben. Az országmárka része lehet egy multinacionális, világszerte ismert cég, amelyről mindenkinek az adott ország jut eszébe, így a nemzeti önazonosság részévé is válhat - ilyen a Nokia vagy a régióban a Gorenje. De azt is látom, ez egy kicsit beszorítja a nemzeti arculat építését. Általában a finnek is igyekeznek szabadulni a Nokia-imázstól; hasznos volt nekik, de szeretnék felmutatni, hogy Finnország nem csak mobiltelefonokból áll. Nálunk nincs egy ilyen nagy vállalat, a magyar közkép kialakítása számára ez nagyobb mozgásteret ad.

- Mennyire jellemző, hogy az emberek a magyar termékeket keresik?

- Nehéz kérdés, mit tekintünk magyar terméknek: vannak olyan, általunk magyar termékeknek tartott áruk, amelyeket nem itt gyártanak. Vannak erős magyar termékek, például a túrórudi, amit kissé más technológiával próbáltak máshol is bevezetni, és ezzel Magyarországnak konkurenciát generálni, de nem sikerült. Ettől függetlenül az elmúlt három-négy évben látványos a fejlődés a fogyasztói szokásokban: van egy olyan réteg, amely tudatosan vásárol, odafigyel az áruk, élelmiszerek minőségére, egészséges voltára, és amelynek valóban fontos, hogy magyar terméket vásároljon. Ez pedig igazán örvendetes változás. Ennek egyik oka lehet, hogy a gazdasági válság kapcsán az emberek rájöttek: a magyar termék tartja el a munkahelyeket, emellett szolidaritás jellege is van a magyar termékek választásának.

- Magyarországnak nincs olyan meghatározó márkája, mint Finnországnak a Nokia, Svédországnak az Ikea.

- Ez előny és hátrány is egyben. Az országmárka része lehet egy multinacionális, világszerte ismert cég, amelyről mindenkinek az adott ország jut eszébe, így a nemzeti önazonosság részévé is válhat - ilyen a Nokia vagy a régióban a Gorenje. De azt is látom, ez egy kicsit beszorítja a nemzeti arculat építését. Általában a finnek is igyekeznek szabadulni a Nokia-imázstól; hasznos volt nekik, de szeretnék felmutatni, hogy Finnország nem csak mobiltelefonokból áll. Nálunk nincs egy ilyen nagy vállalat, a magyar közkép kialakítása számára ez nagyobb mozgásteret ad.

- Mennyire jellemző, hogy az emberek a magyar termékeket keresik?

- Nehéz kérdés, mit tekintünk magyar terméknek: vannak olyan, általunk magyar termékeknek tartott áruk, amelyeket nem itt gyártanak. Vannak erős magyar termékek, például a túrórudi, amit kissé más technológiával próbáltak máshol is bevezetni, és ezzel Magyarországnak konkurenciát generálni, de nem sikerült. Ettől függetlenül az elmúlt három-négy évben látványos a fejlődés a fogyasztói szokásokban: van egy olyan réteg, amely tudatosan vásárol, odafigyel az áruk, élelmiszerek minőségére, egészséges voltára, és amelynek valóban fontos, hogy magyar terméket vásároljon. Ez pedig igazán örvendetes változás. Ennek egyik oka lehet, hogy a gazdasági válság kapcsán az emberek rájöttek: a magyar termék tartja el a munkahelyeket, emellett szolidaritás jellege is van a magyar termékek választásának.

- Magyarországnak nincs olyan meghatározó márkája, mint Finnországnak a Nokia, Svédországnak az Ikea.

- Ez előny és hátrány is egyben. Az országmárka része lehet egy multinacionális, világszerte ismert cég, amelyről mindenkinek az adott ország jut eszébe, így a nemzeti önazonosság részévé is válhat - ilyen a Nokia vagy a régióban a Gorenje. De azt is látom, ez egy kicsit beszorítja a nemzeti arculat építését. Általában a finnek is igyekeznek szabadulni a Nokia-imázstól; hasznos volt nekik, de szeretnék felmutatni, hogy Finnország nem csak mobiltelefonokból áll. Nálunk nincs egy ilyen nagy vállalat, a magyar közkép kialakítása számára ez nagyobb mozgásteret ad.

- Mennyire jellemző, hogy az emberek a magyar termékeket keresik?

- Nehéz kérdés, mit tekintünk magyar terméknek: vannak olyan, általunk magyar termékeknek tartott áruk, amelyeket nem itt gyártanak. Vannak erős magyar termékek, például a túrórudi, amit kissé más technológiával próbáltak máshol is bevezetni, és ezzel Magyarországnak konkurenciát generálni, de nem sikerült. Ettől függetlenül az elmúlt három-négy évben látványos a fejlődés a fogyasztói szokásokban: van egy olyan réteg, amely tudatosan vásárol, odafigyel az áruk, élelmiszerek minőségére, egészséges voltára, és amelynek valóban fontos, hogy magyar terméket vásároljon. Ez pedig igazán örvendetes változás. Ennek egyik oka lehet, hogy a gazdasági válság kapcsán az emberek rájöttek: a magyar termék tartja el a munkahelyeket, emellett szolidaritás jellege is van a magyar termékek választásának.

- Mennyire jellemző, hogy az emberek a magyar termékeket keresik?

- Nehéz kérdés, mit tekintünk magyar terméknek: vannak olyan, általunk magyar termékeknek tartott áruk, amelyeket nem itt gyártanak. Vannak erős magyar termékek, például a túrórudi, amit kissé más technológiával próbáltak máshol is bevezetni, és ezzel Magyarországnak konkurenciát generálni, de nem sikerült. Ettől függetlenül az elmúlt három-négy évben látványos a fejlődés a fogyasztói szokásokban: van egy olyan réteg, amely tudatosan vásárol, odafigyel az áruk, élelmiszerek minőségére, egészséges voltára, és amelynek valóban fontos, hogy magyar terméket vásároljon. Ez pedig igazán örvendetes változás. Ennek egyik oka lehet, hogy a gazdasági válság kapcsán az emberek rájöttek: a magyar termék tartja el a munkahelyeket, emellett szolidaritás jellege is van a magyar termékek választásának.

- Mennyire jellemző, hogy az emberek a magyar termékeket keresik?

- Nehéz kérdés, mit tekintünk magyar terméknek: vannak olyan, általunk magyar termékeknek tartott áruk, amelyeket nem itt gyártanak. Vannak erős magyar termékek, például a túrórudi, amit kissé más technológiával próbáltak máshol is bevezetni, és ezzel Magyarországnak konkurenciát generálni, de nem sikerült. Ettől függetlenül az elmúlt három-négy évben látványos a fejlődés a fogyasztói szokásokban: van egy olyan réteg, amely tudatosan vásárol, odafigyel az áruk, élelmiszerek minőségére, egészséges voltára, és amelynek valóban fontos, hogy magyar terméket vásároljon. Ez pedig igazán örvendetes változás. Ennek egyik oka lehet, hogy a gazdasági válság kapcsán az emberek rájöttek: a magyar termék tartja el a munkahelyeket, emellett szolidaritás jellege is van a magyar termékek választásának.

- Mennyire jellemző, hogy az emberek a magyar termékeket keresik?

- Nehéz kérdés, mit tekintünk magyar terméknek: vannak olyan, általunk magyar termékeknek tartott áruk, amelyeket nem itt gyártanak. Vannak erős magyar termékek, például a túrórudi, amit kissé más technológiával próbáltak máshol is bevezetni, és ezzel Magyarországnak konkurenciát generálni, de nem sikerült. Ettől függetlenül az elmúlt három-négy évben látványos a fejlődés a fogyasztói szokásokban: van egy olyan réteg, amely tudatosan vásárol, odafigyel az áruk, élelmiszerek minőségére, egészséges voltára, és amelynek valóban fontos, hogy magyar terméket vásároljon. Ez pedig igazán örvendetes változás. Ennek egyik oka lehet, hogy a gazdasági válság kapcsán az emberek rájöttek: a magyar termék tartja el a munkahelyeket, emellett szolidaritás jellege is van a magyar termékek választásának.

- Mennyire jellemző, hogy az emberek a magyar termékeket keresik?

- Nehéz kérdés, mit tekintünk magyar terméknek: vannak olyan, általunk magyar termékeknek tartott áruk, amelyeket nem itt gyártanak. Vannak erős magyar termékek, például a túrórudi, amit kissé más technológiával próbáltak máshol is bevezetni, és ezzel Magyarországnak konkurenciát generálni, de nem sikerült. Ettől függetlenül az elmúlt három-négy évben látványos a fejlődés a fogyasztói szokásokban: van egy olyan réteg, amely tudatosan vásárol, odafigyel az áruk, élelmiszerek minőségére, egészséges voltára, és amelynek valóban fontos, hogy magyar terméket vásároljon. Ez pedig igazán örvendetes változás. Ennek egyik oka lehet, hogy a gazdasági válság kapcsán az emberek rájöttek: a magyar termék tartja el a munkahelyeket, emellett szolidaritás jellege is van a magyar termékek választásának.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!