Fejlemények

2024.03.08. 16:17

Halálos vonatbaleset Ausztriában: a magyar motorkocsivezető ártatlannak vallja magát

A vádlott továbbra is ártatlannak vallja magát. A 2022-es Münchendorf melletti halálos vonatbaleset után a motorkocsivezetőnek ismét bíróság elé kellett állnia.

Vaol.hu

Bő egy évvel az első ítélet és a Legfelsőbb Regionális Bírósághoz (OLG) benyújtott sikeres fellebbezés után az 55 éves motorkocsivezetőnek ismét meg kellett jelennie a Wiener Neustadt Regionális Bíróságon. Andrej Mlecka, a motorkocsi magyar vezetőjének védője fellebbezett az ítélet ellen, ami hat hónap feltételes szabadságvesztést jelentett. Az OLG szerint a halálos beleset utén bizonyítékok értékelése nem volt megfelelő, a bűnösség kérdését most ismét tisztázni kell - írja a noe.at.

Halálos
A 2022-es Münchendorf melletti halálos vonatbaleset után a motorkocsivezetőnek ismét bíróság elé kellett állnia
Forrás: https://noe.orf.at/

Az ügyészség szerint a kocsivezető a 2022 májusi halálos balesetet megelőzően a megengedett 60 km/h helyett 145 km/h-ra gyorsította a vonatot. Amikor a vonat ezzel a sebességgel áthajtott egy váltón Münchendorfon (Mödling járás) kívül, kisiklott. Egy utas meghalt, a vádlott és egy utas pedig súlyosan megsérült.

A tárgyalás megismétlésekor a vádlott ismét azt nyilatkozta, hogy a diszpécser a balesetet megelőzően nem tájékoztatta rádión a sebességkorlátozásról, ahogyan azt az előírások ténylegesen előírták. Andrej  Mlecka ügyvéd szerint ez súlyos hiba volt: "Ez egy biztonsági előírás. Ha a diszpécser ezt tette volna, akkor a kocsivezető időben tudott volna reagálni."

A motorkocsi vezetője ráadásul többször hangoztatta, hogy a baleset előtt rossz jelzést kapott - nevezetesen a szabad áthaladást. Ügyvédje szerint az útvonal általában műszakilag hajlamos a hibákra, többek között a jelzőszerkezettel kapcsolatban is. „Tisztában vagyunk vele, hogy itt gyakran előfordulnak fennakadások.” A rendszer sokszor téves jelzést adott.

Erre hivatkozott a Felsőfokú Bíróság is, amikor az elsőfokú bíróság bizonyítási eljárásának hiányosságai miatt hatályon kívül helyezte az ítéletet. A balesetet követően sem a jelzőrendszer működőképességét nem ellenőrizte a szakértő, sem az ÖBB, mint infrastruktúra üzemeltetője vagy a GYSEV, mint közlekedési vállalat vizsgálati jelentései. Az OLG szerint a szakértő túl sok feltételezésre és túl kevés bizonyítékra támaszkodott.

Az ÖBB útvonalhálózatának kiépítéséért és üzemeltetéséért felelős ÖBB Infrastruktúra azt is közölte, hogy a jelzőrendszer ellenőrzése 2022. február 19-től március 1-ig, a vonatbaleset előtt három hónappal megtörtént, és „biztonsággal kapcsolatos meghibásodást” nem találtak. Azonban nincs tesztjelentés vagy értékelés a jelződobozról az baleset idején.

Legutóbb tanúként beidézték az ÖBB több munkatársát, akik ebben az időszakban végezték az ellenőrzéseket. Az igazmondás kötelezettsége mellett mindenki megerősítette, hogy nincs biztonsági szempontból lényeges hiba, de kijelentették, erről készültek vizsgálati jelentések. A bíróság most ismét ezt szeretné kérni, hogy megbizonyosodassanak: valóban megfelelően működött-e a jelzőrendszer.

A tárgyalás a tervek szerint júniusban folytatódik. A Siemens alkalmazottját is beidézik, ugyanis ez a cég építette ki a jelzőrendszereket. Még mindig nem világos, hogy a rendszer értékelését később manipulálhatták-e. Ha a vádlottat elítélik, három évig terjedő szabadságvesztésre számíthat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában