2018.12.27. 10:00
Több napunk van, hogy visszavigyük a nem tetsző árut az üzletekbe
Mi történik, ha nem tetszik a karácsonyi ajándék? Vagy ha hibás az áru? Milyen jogai vannak a vevőnek és mikor kell a fogyasztóvédelemhez fordulni? Ezeknek a kérdéseknek jártunk utána a kormányhivatalnál.
Érdemes a vásárláskor tájékozódni, mennyi nap áll rendelkezésre a ruhák cseréjét illetően
Fotó: Pixabay.com
– A kereskedők többsége igyekszik a vásárlók kedvében járni, hiszen egy elégedett vevő a legjobb és a legolcsóbb reklám. Ezért, és természetesen a várható forgalomnövekedés miatt, több olyan kedvezményt is nyújtanak a vevőiknek, amelyeket nem írnak elő jogszabályok – tudtuk meg Stefánich Éva szóvivőtől.
Ilyen például a vásárolt termék cseréje, ha nem lett jó a mérete, színe, szabása. A hagyományos üzletek esetén nem biztosít ilyen lehetőséget a jogi szabályozás, ez a kereskedő pluszvállalása, amire vásárlás előtt mindenképpen ajánlott rákérdezni. A köztudatban élő háromnapos visszavételi jog sem létezik.
Mivel a webáruházakban nem lehet sem megfogni, sem felpróbálni az árut, itt adnak a jogszabályok az átvételtől számított tizennégy napig indoklás nélküli elállást. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a szilveszteri bálra ingyen lesz a ruhánk, mert utána a ruhaneműt visszaküldhetjük azzal, hogy elállnánk a vásárlástól. Ha olyan üzletláncban vásárolunk ruhaneműt, ahol nincs lehetőség a felpróbálásra, ott is szoktak, változó időtartammal, cserelehetőséget biztosítani, ha nem hordta valaki a ruhát, hanem csak megpróbálta.
Sajnos előfordulhat az is, hogy meghibásodik a vásárolt vagy ajándékba kapott termék. Elengedi a varrás a ruhát, leválik a cipő talpa, vagy nem működik a műszaki termékünk. Ha három munkanapon belül úgy lesz rossz a jótállási jeggyel rendelkező tartós fogyasztási cikk, hogy rendeltetésszerűen nem lehet használni, akkor köteles a bolt kicserélni. Ha ezt a határidőt átlépjük, már csak javítást kérhetünk.
A későbbi problémák elkerülése érdekében őrizzük meg az összes, vásárlást bizonyító blokkot, nyugtát, számlát – a reklamációkat csak akkor köteles a kereskedő kezelni, ha ezekkel bizonyítjuk, hogy az ő üzletében vásároltuk a terméket. A garanciális javítás során törekedni kell a tizenöt napos határidő betartására. Sajnos itt a jogszabály tág értelmezést enged meg a „törekvés” tartalmának meghatározásához. Probléma esetén előbb keressük meg a boltot, lehet, hogy ott azonnal minden gondunkat meg tudják oldani. Ha nincs ott a vezető vagy a tulajdonos, és akadozik az ügyintézés, érdemes a vásárlók könyvébe lejegyezni a kifogásunkat, mert erre harminc napon belül írásban, érdemben válaszolni kell. Ha nem sikerül elintézni a problémánkat, minden járásban, a megye hét járási hivatalában van már fogyasztóvédelemmel foglalkozó szakember. Érdemes őket megkeresni, akár a kormányablakokon keresztül. De a megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületekhez is fordulhatunk.