2019.09.03. 14:00
Közérthető kiadványt adtak ki a közműszolgáltatásokról – nyolcadik a sorozatban
Újabb füzetekkel bővült a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal fogyasztókat segítő kiadványsorozata: most már nyolcféle tájékoztató van.
Fotó: pixnino
Negyedik alkalommal tartottak sajtótájékoztatót a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal tájékoztató kiadványaival kapcsolatban a megyeházán hétfőn délelőtt. Ezúttal a hetedik és nyolcadik füzetet mutatták be, ezek a közműszolgáltatások ki-, illetve visszakapcsolásának szabályaival és a társasházak közműszolgáltatásaival foglalkoznak. A legújabb kiadványok is közérthetően magyarázzák el a fogyasztóknak a legfontosabb tudnivalókat – hangsúlyozta Böröcz Miklós, a Vas Megyei Kormányhivatal
Szombathelyi Járási Hivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályának vezetője.
Szilágyi Ildikó, a járási hivatal fogyasztóvédelmi osztályvezetője hangsúlyozta, hogy míg 2011-ben a megyében kimondottan sok, 130 panasz érkezett a közműszolgáltatás minden területére, tavaly már csak 27 hasonló tárgyú beadványt regisztráltak, idén pedig tízet. A panaszok csökkenésének egyik oka, hogy a fogyasztóvédelem ma már csak akkor foglalkozhat egy üggyel, ha a fogyasztó előzőleg igazoltan megkísérelte a szolgáltatóval rendezni panaszát.
A Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal helyettes szóvivője, Kardos Ferenc hangsúlyozta: bár mind a villamos energia, mind a földgáz tekintetében a magyarországi árak a második legkedvezőbbek az EU-ban, sokan vannak kikapcsolva még mindig a szolgáltatásból; igaz, az elmúlt öt évben jelentős előrelépések történtek. 2013-ban több mint 71 ezren voltak kénytelenek nélkülözni a földgázt, 2018-ban már csak 28 ezren, ami 60 százalékos csökkenést jelent; a villamos energia esetében 53, a távhő esetében 34 százalékkal kevesebb azoknak a száma, akik ki vannak kapcsolva a szolgáltatásból. A helyettes szóvivő elárulta, a jövőben újabb füzetek megjelentetését tervezik. A megjelent kiadványok elérhetők a kormányablakokban, a közműszolgáltatók ügyfélszolgálatain, letölthetők a hivatal honlapjáról.
A mostani tájékoztatók tartalmát dr. Nemeshegyi Benjámin, a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal szakmai tanácsadója ismertette. Az egyik általános tévhit a számlabefizetésekkel kapcsolatban, hogy ráérünk fizetni a csekken szereplő határidőig – a fogyasztók többsége ma még csekket használ –, holott a teljesítési határidő a szolgáltató számlájára való érkezés időpontját jelenti. Márpedig amint túllépjük a fizetési határidőt, késedelmi kamatra számíthatunk, de díja van a fizetési felszólításnak, a szolgáltatás kikapcsolásának, de még a visszakapcsolásnak is. A szakember ezért azt javasolja: amennyiben elmaradásunk van, legyünk együttműködők, ha ugyanis hatvan napig nem fizetünk, kikapcsolhatják a gázt és a villanyt is. A víziközmű-szolgáltatást csak időben és mennyiségben lehet korlátozni.
A társasházak közműszolgáltatásainak elszámolása első ránézésre nagyon bonyolultnak tűnik, mivel minden társasház külön dönthet arról, hogy az igénybe vett szolgáltatások költségeit hogyan osztja el a lakók között, ezért ha ezzel kapcsolatban panasz merül fel, elsőként a társasház képviselőjéhez kell fordulni.