2020.05.24. 11:30
Hogyan tudjuk erősíteni a kapcsolatot, hogy harmonikusabb legyen a családi együttlét?
Ezúttal is gyermekpszichológiai témát járt körül a Nyitott Akadémia élő adásában Deliága Éva pszichológus: a szülő-gyermek kapcsolatról beszélt, a bizalom, az intimitás, a minőségi együtt töltött idő fontosságáról.
A játékon keresztül tudjuk igazán építeni a gyerekkel a kapcsolatot nyolcéves kor alatt Fotó: Stock
Mentális épségünk, egészségünk megőrzése szempontjából közelített, a szülő-gyerek kapcsolat azon aspektusairól szólt, amelyekből profitál a szülő és a gyermek is. A szülő a legtöbbet azzal adja a gyermekének, hogy kialakítja az ősbizalmat: a gyermek bízni kezd saját magában, megalapozza az önismeretét. A másik oldal a szülő felé érzett bizalom, ami tágabb értelemben az egész világ felé érzett kiterjesztett bizalmat jelenti. Ez lesz az alapja az összes többi kapcsolódásunknak az életben, mondta.
– Vissza kell tükröznünk, hogy a gyermek jó, szerethető, hogy amit érez, gondol, az fontos, figyelembe veszik az akaratát. Ehhez érzékenyen kell reagálni a gyermek először nonverbális jelzéseire. Az intimitás a szülő-gyermek kapcsolatban az összehangolódás, az érzelmi közelség megélését jelenti. Azt, ami a mindennapi rutinokon, a mókuskeréken túl van. Mindennap szánjunk teret és időt ennek az intimitásnak, mert erősíti a kapcsolatunkat, mondta. Ha a gyerek húzza az időt a fürdetéskor, lefektetéskor, ha az ölünkben akarja a kakaót meginni, ha még egy-két további meséért könyörög, a szülő pedig közben „pörgetné a rutint”, az azt jelenti, a gyereknek hiánya van a szülőjéből, hogy kevés időt töltünk vele. Lássunk az ő szemszögéből: ha „csak úgy” együtt vagyunk, ő ebből tud töltekezni.
A minőségi együtt töltött idővel kapcsolatban először azt említette: a gyerekeknek nem a társalgás a műfajuk. Nem tudnak egy étteremben csendben, nyugton ülni. A gyerekkel nem lehet csak beszélgetve kapcsolódni. Számukra az együttes élmény a minőségi együtt töltött idő. A szülő lassúbb tempóban működik, a gyereknek más az érdeklődése, az aktivitási szintje és az igénye, mégis a közös időben, a játékban lehet megtalálni a kapcsolaterősítő pontokat. Ha valaki nem szívesen játszik pónikkal vagy Bakugan hősökkel, az érthető. Ha olyan gyerekkel próbálunk focizni vagy tollasozni, aki még nem tud, az sem mindig nagy élmény. De meg lehet találni azt a tevékenységet, amely mindenkinek élvezetes. Ilyen lehet az olvasás, a szerepjáték, a kinti tevékenységek, vagy ha a közös főzőcskézésbe vonjuk be a gyereket türelmesen, élvezetesen, kreatívan. Deliága Éva végül hangsúlyozta: sosem késő újraépíteni a kapcsolatokat.