2020.07.19. 07:00
Húsz esztendeje ért össze a völgyhíd
Közép-Európa legnagyobb vasúti völgyhídjának szerkezetét – amely az épülő szlovén–magyar vasút legmonumentálisabb műszaki létesítménye – húsz éve, 2000 júliusában avatták fel ünnepélyes keretek között. A hidászok hagyományainak megfelelően hordót gurítottak Európa akkori negyedik legnagyobb völgyhídján.
A szerkezet hossza 1400 méter Fotó: VN-archív
2000. július 10-én jelentős állomásához érkezett a magyar–szlovén vasútvonal nagyrákosi völgyhídjának építése. Egy év és egy nap alatt készült el a híd szerkezete. Ez rekordidőnek számított nemzetközi összehasonlításban is.
Ugyan az 1400 méter hosszúságú híd szerkezetét avatták fel húsz évvel ezelőtt, de valójában elkészült ennek a „kis testvére” is, amely 200 méter hosszú. A két híd megvalósítása nettó 5,6 milliárd forintba került, s a kitűzött határidőben, augusztus 31-én megkezdődhetett a vasúti pálya átvezetése. A Hídépítő Rt. tervezte a völgyhidakat, a kivitelező a Zalahidak Konzorcium volt. A befejezés határideje 2000 novembere volt.
Az ünnepélyes átadón a nagyobbik híd szerkezete – szakaszosan előretolva – összeért: két méter hosszú „utat tett meg” a több mint 14 ezer tonnányi anyag.
Ugyan egy völgy két oldalát köti össze a híd, de szimbolikusan a magyar és a szlovén nép között teremt közvetlen kapcsolatot.