Múltidéző

2021.05.24. 07:00

Sláger lett a Bitter orange – A büki palackozó 35 évvel ezelőtt az ország 3000 üzletébe szállított

Bár az országban kétszáznál többféle üdítőitalt forgalmaztak 35 éve, korántsem lehetett azt álltani, hogy az ivókultúránk korszerű lett volna. Nem büszkélkedhettünk például azzal, hogy sok egészséges ásványvizet vagy energiaszegény üdítőt fogyasztunk. A fogyasztási szokások a kínálat megváltoztatásával némileg módosíthatók voltak. Erre törekedett a büki palackozóüzem is.

VN

1986-ban naponta 120-140 ezer üveg – laboratóriumban is ellenőrzött – üdítőt töltöttek a büki palackozóüzemben

Fotó: MW-archív

1984 nyarán kezdte meg működését a büki fürdő közelében a Büki Palackozó Gazdasági Társaság üzeme. Jórészt nyugati importgépeken töltötték a görög Athintercom Ltd.-től kapott alapanyagból készült italokat. Az első másfél évben az energiamentes italokat is gyártó üzem jóvoltából fél százalékkal nőtt a kalóriamentes üdítők fogyasztása az országban. A legtöbben továbbra is a cukros üdítőket keresték, nem volt könnyű az átállás a korszerű táplálkozásra.

1984 júliusában háromféle termékkel – narancs, citrom, büki keserű – kezdtek, majd még öt üdítőféle gyártásával foglalkoztak. 1985. év végéig a Dunántúl északi felét és Budapestet látták el üdítővel, ebben az évben a Vendéglátóipari Országos Szövetkezeti Központ telephelyeire, vasúti célfuvarral az Alföldre is eljutottak a termékeik. Éppen 35 éve jelentek meg az első olyan üdítővel, amit más nem gyártott, ez volt a Bitter orange. Nagy sikere volt, csakhamar több százezer liter kelt el belőle. Egyre többet palackoztak a helyi gyógyásványvízből is, ennek értékesítése egyik legfontosabb feladatuk volt. Gyomorpanaszok semlegesítésére vagy a fogszuvasodás megelőzésére egyaránt alkalmas volt.

1986-ban naponta 120-140 ezer üveg – laboratóriumban is ellenőrzött – üdítőt töltöttek a büki palackozóüzemben
Fotó: MW-archív

A gazdasági társaság ismert nemzetközi üdítőmárka „védelme” nélkül tudott betörni a hazai piacra. Ugyan kezdetben bizalmatlanok voltak a vásárlók, de gyorsan sikerült megismertetni magukat, az ország más vidékeiről érkezők némelyike elcsodálkozott, hogy korszerűen gépesített palackozót talált Bükön, nem valamiféle manufaktúrát.Az üdítőszakmában szabadpiaci verseny volt Magyarországon: töltött üdítőt a szesz-, a sör-, a boripar, az Erdei Termék Vállalat, és megannyi szövetkezeti vállalat és állami gazdaság is.

A bükiek negyvennégy vállalattal építettek ki szerződéses kapcsolatot, üdítőik az ország háromezer üzletébe jutottak el. Vevőkörük megtartása mellett szigorúan ügyeltek a változatlan minőségre: laboratóriumukban óránként ellenőrizték a palackokba kerülő üdítőt. Az első két évben két műszakban dolgoztak, még télen sem kellett műszakot leállítani, mert a fővárosi piac akkor is vevő volt.

A görög alapanyaggyártó a lehető legjobb véleményt mondta a büki üzemről. A gépsorra sem volt panasz, a nyugatnémet szerelők folyamatosan ellenőrizték.

Az első teljes évben, 1985-ben a 95 milliós termelési érték mellett több mint 11 milliós nyereséget értek el. 1986-ra a nyereségterv már 13 millió volt. 35 évvel ezelőtt időarányosan teljesítették is ezt a már említett Bitter orange bevezetésével. Mindemellett engedélyezés alatt volt az energiamentes büki keserű is.

Két év alatt százfős üzemmé fejlődött a büki palackozó. Naponta 120-140 ezer üveg üdítőt töltöttek itt. A gazdaságot segítette a Csongrád Megyei ZÖLDÉRT Vállalattal kötött együttműködés, szatymazi üzemükben a bükiek citrusféléit töltötték, a bükiek címkéivel.

A 80-as évek végére a tervek között szerepelt az export megkezdése is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában