Gyereknap

2023.05.29. 10:00

Gyereknapi kívánság: Lackó „laborisztikus élménye” a KDG-ben - fotók

A negyedikes Nagy Lackónak az volt a szíve vágya, hogy eljusson egy laborba. Sinkó Andreával, a Kanizsai Dorottya Gimnázium matematika–fizika szakos pedagógusával ismertettük össze, akit a rendhagyó cirkuszi tanórákról ismertünk: amikor csak lehet, élménypedagógiai módszereket alkalmaz a tanításban – ezúttal is így készült.

Tóth Kata

Nagy Lackó a Kanizsai-gimnázium természettudományos laborjában Sinkó Andrea tanárnővel

Forrás: Unger Tamás

Nagy Lászlónak hívnak, a Zrínyi Ilona Általános Iskolába járok, 4. osztályos tanuló vagyok. Szeretem a környezetemet megismerni, tapasztalni, látni, érezni, alkotni, rajzolni. Zeneiskolába járok, harsonázom. Nyitott, érdeklődő gyerek vagyok. Szeretek új dolgokat, új embereket megismerni. A kémia-, fizikaórákat nagyon várom. Tudom, hogy még odébb van, de addig is érdekelnek a kísérletek, a különböző tudományok, és nézegetem a periódusos rendszert. Az lenne a kívánságom, hogy elmehessek egy igazi laborba, ahol kémiai és fizikai kísérleteket láthatok, tapasztalhatok. »Laborisztikus« élmény lenne számomra, ha egy szakember bevezetne a kémia és a fizika nem unalmas világába” – írta Lackó gyermeknapi felhívásunkra. Kívánsága a héten teljesült: kedden suli után csak átsétált a Zrínyi-iskolából a Kanizsai Dorottya Gimnáziumba, ahol Sinkó Andrea tanárnő várta őt és az édesanyját. A természettudományos labor felé menet a fiú elárulta, étterem-tulajdonos szeretne lenne. 

A fizika, kémia kapcsolódik a gasztronómiához is – ezért is akart kísérletezni. A tanárnő, amikor csak lehet, élménypedagógiai módszereket alkalmaz a tanításban – kedden is így készült. Eszközöket készített elő a laborban, és Lackóval négy állomáson keresztül ismertetett meg törvényszerűségeket. Egy régi levélmérleghez ültek oda először: pingponglabdákat és kisebb részecskéket is szórtak rá, úgy szemléltették a nyomást modellkísérlettel. Egy másik eszköz segítségével tanult a Brown-mozgásról: a gázokban és folyadékokban lebegő részecskék szüntelenül zajló, véletlenszerű mozgásáról. A következő asztalnál a csúszási súrlódási erőt mérték rugós erőmérővel. 

Majd egy látványos kísérletben Arkhimédész törvényét értette meg a kisfiúval a pedagógus: azt, hogy minden folyadékba vagy gázba merülő testre felhajtóerő hat, amelynek nagysága egyenlő a test által kiszorított folyadék vagy gáz súlyával. A hidrosztatikai nyomás is előkerült a természettudományos laborban: nanométerrel dolgoztak, egy gumihártyával ellátott tölcsérrel, ami folyadékot tartalmazó U alakú csővel volt összekötve. A mágneses játékok jutottak a végére: azok után még a falra akasztott Mengyelejev-féle periódusos rendszer tanulmányozására is jutott idő. Lackó végig tágra nyílt szemmel figyelt, sokat kérdezett, lenyűgözték a látottak, hallottak. Még a továbbtanulási tervei is szóba kerültek: a Kanizsai Dorottya Gimnáziumba készül. Ezek után nem csodálkozunk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában