A Logopédia Nemzetközi Napja

2024.03.13. 11:30

A hallott mesével indul az olvasóvá nevelés - Kovács Eszter logopédus tartott előadást Szentgotthárdon

A Logopédia Nemzetközi Napja alkalmából tartott előadást a Móra Ferenc Városi Könyvtárban Kovács Eszter logopédus. A szakember hangsúlyozta: a hallott mese semmivel sem helyettesíthető, a legjobb, ha a szülő napi rendszerességgel olvas vagy mond mesét a gyermekének. A rendszeresen mondókázás is segíti a beszédfejlődést, a digitális eszközök használatát viszont 3 éves korig - de inkább tovább - ajánlott kerülni.

Tóth Judit

Forrás: Szendi Péter

A Dalok, mondókák, mesék szerepe a beszédfejlődésben című előadás elején Kovács Eszter logopédus kiemelte: egy hároméves gyermeknek már ajánlott ragozott formákat használni és összetett mondatokban beszélni. Lányok esetében 2 éves korban, fiúknál 2,5 évesen meg kell indulnia a beszédnek, ekkorra a kisgyermekeknek rendelkeznie kell néhány szóból álló aktív szókinccsel, amelyet képesek az anyanyelv szabályrendszere szerint használni, egyszerű mondatokká formálni. 

-A gyermekek szókincse ebben az életkorban nagy eltéréseket mutat. A néhány szótól akár a több százig terjedhet az aktív szókincs. Egy viszont biztos: mindenképpen meg kell jelenniük olyan szavaknak, amelyekkel a gyermek a saját szükségleteit ki tudja fejezni, például: enni, inni. Előfordul azonban, hogy késik a beszéd indulása, és a gyermek a környezet motiváló hatása ellenére sem képes a hallott szavakat reprodukálni. A beszédprobléma lehet enyhébb és súlyosabb, ebben az esetben nem késésről, hanem akadályozottságról, diszfáziáról beszélünk - mondta az előadó.

Szó esett egy felmérésről is, amelyet Nagy József és kollégái végeztek az 1970-es évek elején. Kiderült: az a gyerek, aki minden nap hall mesét, az iskolába lépés idején 1,5 évvel előzheti meg anyanyelvi szinten azt a kortársát, aki nem rendszeres mesehallgató.

A mesére nevelés már a magzati korban megkezdődik, amikor az anya és az apa mesél a magzatnak. A születés után az altatódalok, mondókák, ringatók, höcögtetők vezetik be a gyermeket a mesék világába. Két-három éves korban a különböző én-mesék, majd a láncmesék, állatmesék, csalimesék korszaka következik, a négy-öt éves kor pedig az igazi gazdag mesekorszak.

A hallott mesével indul az olvasóvá nevelés, nem lesz ugyanis jó olvasó az, aki nem hallgatott elég mesét. A mesékkel fejlődik a vizuális képzelőerő, amely alapja lesz a későbbiek az iskolai tanulásnak - fűzte hozzá Eszter. 

A digitális eszközök kapcsán elhangzott: a túl korán elkezdett és túl sok képernyőhasználat gátolja a gyermek agyi fejlődését. Túl sok inger éri az agyat, ez összezavarja az idegrendszeri érési folyamatokat, emellett rengeteg dopamin szabadul fel, amely függőséget okoz.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában