2024.05.25. 08:15
Van még hely a tükrökön - 42, esetleg 18: diplomakiállítás az Irokéz Galériában
A közönséget többféleképpen megszólító nyitottság és a különbejáratú „titkos” kódot működtető közösségi összezártság egyszerre jellemzi az ELTE BDPK Vizuális Művészeti Tanszék végzős képi ábrázolás szakos hallgatóinak 42 – Az élet, a világmindenség meg minden címmel megrendezett diplomakiállítását. Ismerkedés és szembesülés az Irokéz Galériában, június elsejéig.
Laczkó Lotti Georgina él a Molnár Fruzsina által felkínált lehetőséggel: ráír, beleír
Fotó: Szendi Péter
Tizennyolc végzős BA-hallgató, család, barátok, virágcsokrok, fotózkodás, jókedvű izgalom, büfé. Diploma-kiállítás, mérföldkő, határhelyzet – „beavatás és beavatkozás”, ahogyan a tárlatot egységes egészként és részleteiben is bemutató művészettörténész, a szombathelyi tanszék egykori hallgatója, Kovács László fogalmaz, művészettörténeti perspektívába helyezve a tárlatot, amelyen meglátása szerint nyoma sincs a csoportos kiállításokat kezdettől jellemző rivalizálásnak. Ellenkezőleg: a tárlaton megnyilvánuló sokszínűséget összefogja az a közös szellemiség, amelynek fontos jellemzője a társadalmi érzékenység, a művészet és a mindennapok egymásba játszatása; és amelynek emblematikus figurája a nemrég elhunyt képzőművész, a tanszék oktatója, Szabó Eszter Ágnes. Ő a kiállítás „titkos kódja”, mert éppen tőle, az ő közvetítésével kapták meg a hallgatók a Galaxis útikalauz stopposoknak című „popkulturális opuszban” föllelhető választ „a kérdések kérdésére, az életre, az univerzumra és mindenre”. A válasz tehát: „42”. Nem több, nem kevesebb.
![](https://cdn.vaol.hu/2024/05/G35o7ohMNojgqVTYAUyGeXQuIbO6ZmCx1n9U-y-1Jo0/fit/1200/1018/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzFlNDMwYjBkY2JiNjQ1N2ZhMWQ5MzFlMzdkODI1YTAz.jpg)
Fotó: Szendi Péter
Él a felkínált lehetőséggel
Esetleg tizennyolc. Buranits Bertina, Dóra Szófia Fanni, Galgóczi Nóra, Harcsás Eszter Krisztina, Igali Virág, Kámán Karolina Júlia, Miklós Mirabel Veronika, Molnár Fruzsina, Nagy Emese, Szabó Edina, Takács Enikő, Varjú Rebeka Noémi, Zelkó Jázmin, valamint Faltis Roberta, Király Klaudia, Kovács Gábor, Payer Annamária, Saántha-Vass Beatrix keresi itt a válaszokat - az életre, az univerzumra és mindenre. Festmény, animáció, digitális grafika, fadoboz, kollázs, szobor (gipsz, textil), digitális print (papír, filc), vegyes technika (akril, linónyomat), tollrajz papíron; fiktív kávémárka komplett arculati terve, angyalkártya.
Diplomakiállítás az Irokéz Galériában
Fotók: Szendi PéterA megnyitó forgatagában jó pillanat, amikor Laczkó Lotti Georgina (a tanszék másodéves hallgatója) él a felkínált lehetőséggel, és a befogadói-társalkotói státuszt egyszerre érvényesítve ráír Molnár Fruzsina Függőség, Nőnek lenni, Depresszió című, a mellékelt magyarázat szerint a Z generáció problémáit megfogalmazó diplomamunkájának (digitális fotósorozat, digitális kollázs, üveg, tükör) egyik elemére, az íróeszközzel fölszerelt tükörre. A tükör nagy toposz, nagy metafora - Hamlet azt kéri a színészektől, hogy "tükröt tartsanak" (például Claudiusnak), hogy a legkézenfekvőbbet mondjuk. Molnár Fruzsina most szó szerint tükröt tart. Laczkó Lotti Georgina a tükör tetejére azt írja, hogy "magamat hibáztatom". Az aljára meg azt, hogy nincs kedve felkelni se. A tükrön van még hely, sőt: van a falon egy másik, ugyanolyan, íróeszközzel fölszerelt tükör is.
![](https://cdn.vaol.hu/2024/05/vspxzjT_U1-m7XuN9QuZyqWQ13egORcPIA9lWhrBsco/fit/1200/811/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2Q4YjNkYzNkYjBlYjRmYjc4NTU3MjM0YzA0MGY0NmNi.jpg)
Fotó: Szendi Péter
Június elsejéig tart nyitva
A tárlatnyitón moderált dr. Bordács Andrea tanszékvezető, köszöntőt mondott dr. Borhy László, az ELTE rektora és Horváth Soma kultúráért is felelős alpolgármester. Részt vett az eseményen Lenkai Nóra rektori biztos és dr. Lenner Tibor, az ELTE BDPK igazgatója. A kiállítás a Vizuális Művészeti Tanszék Kiállításrendezés kurzusa keretében, közösségi munkában készült. Kurátor: Salamon Júlia az ELTE BDPK VMT oktatója. A 42 június elsejéig nyitva tart.