kijáró

2019.06.12. 15:00

Biciklivel a határon, szelíd emelkedőkkel – Osztrák–magyar projekt: fölmérték az utak állapotát is

Újabb mérföldkőhöz értek el a Veloregio elnevezésű, határon átnyúló kerékpáros projektben: a magyarok és az osztrákok is nyilvánosságra hozták azokat az elemzéseiket, amelyekből kiderül, hogy Magyarországon és Ausztriában milyen útvonalakat vonnak be a tematikus turistautak tervezésébe.

Nemes Judit

Magyar és osztrák szakemberek osztották meg egymással a felmérések eredményét

Fotó: Unger Tamás

Összeült nemrég az alkotócsapat: a kerékpáros projekt magyar és osztrák partnerei ismertették a mesterterveket, azaz a saját országukban azokat az általuk biciklis közlekedésre legideálisabbnak vélt utakat, amelyek mentén kirajzolódhatnak a különböző tematikus turistaútvonalak.

A hivatalos bemutatón először a magyar fél kapott szót: Munkácsy András, a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. képviselője túra- és országúti célcsoportra vonatkozóan ismertette a magyar oldalon készült tanulmányt. 23 kijelölt Vas megyei túra- és országúti kerékpáros útvonalat mértek fel kollégáikkal. Vizsgálatukban több szempont alapján részletesen értékelték az utakat: a burkolat minősége szerint 10 pontot arra adtak, amelyiknek felülete sima volt, továbbá kátyút, kipergett követ, burkolatdarabot sem találtak a felületen; 0 pontot pedig arra, amelyik használhatatlan: út, földút a minősége miatt országúti kerékpározásra alkalmatlan és veszélyes a rajta való közlekedés – emelte ki a szakember.

Vizsgálták a kerékpározhatóságát a szakaszoknak: az az út, amelyen öt százaléknál meredekebb emelkedőt vagy lejtőt regisztráltak, forgalomelterelést vagy átjárhatatlan akadályt találtak, továbbá a túraútvonal részben vagy egészben négy és öt számjegyű mellékúton, netán másod- vagy elsőrendű főútvonalon haladt, pontlevonást kapott az összesítésnél. Pluszpontot jelentett ugyanakkor az útjelző táblákkal való ellátottságuk, ha kerékpárszállításra alkalmas közforgalmú közlekedési kapcsolattal rendelkeznek, valamint turisztikai szempontok is pozitív elbírálás alá juttatták az adott szakaszt.

Kitért arra a szakember, hogy a vizsgált magyarországi szakaszok átlagos burkolatminősége körülbelül 7 pontnyi: felmérésük szerint a legrosszabb útvonal a Sárvár – Megyehíd – Sótony – Szajki-tavak – Farkaserdő – Sárvár közötti szakasz volt, a legjobb pedig a Kőszeg – Rohonc – Léka – Kőszeg között vezető út. Nemcsak a burkolatot, hanem minden szempontot figyelembe véve pedig a Szombathely – Lukácsháza – Bozsok – Szombathely útszakasz bizonyult a legjobbnak. Talán ezért is helyénvaló volt, hogy éppen Kőszegen tartották meg a bemutatót. Munkácsy András összegzésében elmondta, hogy a Vép – Szombathely szakaszon kerékpárút kiépítését javasolják, a Szombathely – Nárai – Ják – Csákánydoroszló – Szentgotthárd, valamint a Szombathely – Kőszegfalva – Csepreg – Bük – Sárvár – Ikervár – Szombathely útvonalakon pedig a kitáblázottságot növelnék.

Magyar és osztrák szakemberek osztották meg egymással a felmérések eredményét
Fotó: Unger Tamás

Az osztrák oldalon Christian Fraissler-Simm, a Regionalentwicklung Oststeiermark képviseletében az Kelet-Stájerországra vonatkozó mestertervet ismertette. Elmondta: számukra az elsődleges a turisztikai szempont volt az utak vizsgálatánál. Kifejtette: egy fő túraútvonalban gondolkodnak – a stájer borvidék kerékpártúra útvonalban, ami az egész régiót átfogja, mellette völgytúrákat terveznek, amelyek a folyóvölgyekhez vezetnek, továbbá 1-2 napos felfedezőtúrákat is terveznek programjaikban, ez utóbbiak az egész stájerországi régióban elosztva találhatóak.

Christian Fraissler-Simm hozzátette: olyan helyeket vettek figyelembe a terv megalkotásánál, amelyek gyűrűszerűen vezetnek, azaz a kiindulási ponthoz érkeznek vissza a turisták a program végén. Egyes utak kitáblázottságát – a magyar oldalhoz hasonlóan – az ausztriai szakaszokon is bővíteni kell – tette hozzá.

Csordás Csaba, a Kőszegi Kerékpáros Egyesület képviseletében Kőszeg város megbízásából a moutainbike-osok számára járható szakaszokról beszélt. A Kőszegi-hegységben országúti kerékpározásra alkalmas 25 kilométeres szakaszt emelte még ki összefoglalójában.

Összeköttetést teremtenek Joglland és Kőszeg hegyi kerékpáros attrakciói között is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában