Rendőrségi

2016.01.06. 17:45

Sokkoló: 62 százalékkal többen haltak meg a vasi utakon

Megyei körkép - Súlyosabbak lettek a közlekedési balesetek, és jóval több tragédia történt tavaly, mint 2014-ben.

Budai Dávid

Újévkor hajlamosak vagyunk visszatekinteni az elmúlt év eseményeire, hogy számvetést készítsünk, és levonjuk a megfelelő következtetéseket. Ezúttal a baleseti statisztikákra tekintettünk vissza, és meg is állapíthatjuk: nincs okunk az örömre. Igaz ez a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból elsőre nem derül ki. Míg országosan 12 ezer 217 közlekedési baleset történt 2015 első kilenc hónapjában (3,7 százalékkal több, mint 2014-ben), addig Vasban összesen 356 (2,7 százalékkal kevesebb) baleset volt. Eddig úgy tűnik, jók vagyunk, ám ha a balesetek 10 ezer lakosra jutó számát vesszük alapul, akkor a megye - a főváros után - a területi rangsor második legkedvezőtlenebb helyét foglalja el. A számok nyelvén ez annyit jelent, hogy míg nálunk tízezer lakosra 14 eset jut, addig az országos átlag 12,4. És ha mindez még nem lenne elég, a balesetek kimenetele is súlyosbodott, hiszen szeptember végéig az előző évhez képest csaknem kétszer annyi (15) halálos baleset következett be. A súlyos sérüléssel járó balesetek száma is 8,5 százalékkal emelkedett, igaz a könnyű sérüléssel járó balesetek 11 százalékkal csökkentek. Az alkoholos befolyásoltság szerepe szintén csökkent, a vizsgált időszakban az esetek 8,1 százalékát idézte elő ittas személy. Érdekes adat, hogy a balesetek döntő többségét (97 százalékát) a személygépkocsi-vezetők okozták, és csupán 2,5 százalékuk következett be gyalogosok hibájából.

Míg a statisztikai hivatal adatai csak a tavalyi év első kilenc hónapjára vonatkoznak, mi jól emlékszünk, hogy 2015 utolsó három hónapjában számos tragikus kimenetelű baleset történt a megyében. Október 26-án az M86-os főúton, Nemesbőd közelében történt halálos baleset, itt - a szemtanúk beszámolója szerint - egy lerobbant teherautó kerekét szerelte éppen a sofőr, amikor a mellette elhaladó lengyel kamion elütötte. Az elgázolt férfi azonnal szörnyethalt a brutális balesetben. Három nappal később Egyházasrádóc térségében ütközött össze három kamion, amelyek közül kettő kigyulladt. Sajnos ez a baleset is követelt egy halálos áldozatot, az egyik sofőr bennégett a kamionban. November 9-én aztán Szombathely és Ják között történt hármas karambol, amely szintén követelt egy emberéletet. Egy héttel később pedig a 84-esen ütközött össze két autó Nemeskeresztúr térségében, egy ember itt is életét vesztette. November 27-én Tokorcs térségében egy idős férfit gázoltak halálra, aki a sötétben az út közepén sétált. December 2-án pedig egy vasárut szállító kamion hátuljába hajtott bele egy személyautó, amelynek sofőrje az ütközés következtében a helyszínen belehalt sérüléseibe. Az év utolsó halálos balesete a 8-as számú főúton, Jánosháza térségében történt. Így tehát, míg 2014-ben 13-an, addig tavaly összesen 21-en vesztették életüket a megye útjain, ez pedig csaknem 62 százalékos emelkedést jelent. Idén pedig - mindössze egy hét alatt - két könnyű sérüléssel járó közlekedési baleset és 12 személyi sérülés nélküli, anyagi kárral járó közlekedési baleset volt a megyében, ebből négy mindjárt 2016 legelső napján.



2014-ben minden huszadik személyi sérüléses baleset halálos volt Magyarországon, világszerte pedig évente több mint 1,2 millió ember veszíti életét közlekedési balesetben. A tendenciák alapján arra lehet következtetni, hogy 2030-ra akár a hetedik halálokká léphet elő a rangsorban. Magyarországon 100 ezer főre 7,7 halálos kimenetelű közlekedési baleset jut, ami átlagosnak számít Közép-Európában, viszont jóval kedvezőbb a világ közlekedési halálozási arányánál, világszerte ugyanis 100 ezer főre 18 halálos közlekedési baleset jut.

A statisztikák szerint a járművezetők okolhatóak a balesetek 92 százalékáért. A gyalogosok, az utasok, vagy a jármű műszaki hibája, pályahiba és egyéb okok elenyészőek. A legtöbbet tehát mi magunk tehetjük azért, hogy ne történjen baleset. Nem kell bonyolult dolgokra gondolni, ha az alábbi tanácsokat megfogadja, már sokat tett a biztonságáért.

Vezetés közben a mobiltelefon-használat többszörösére növeli a balesetveszélyt. Egy tanulmány szerint a 17-24 éves autóvezetők esetében a balesetek legfőbb kiváltó oka a mobiltelefon nyomkodása. Sok baleset okozója a vezetés közbeni evés-ivás. Nem csak a rágás és a nyelés tereli el a vezető figyelmét, minden az étel és ital utáni keresgéléssel kezdődik, és hasonló a helyzet a cigarettázással is, csak itt még a helyzetet súlyosbíthatja a leeső parázs is. És persze nem feledkezhetünk meg a navigációs rendszerek buzgó kezeléséről sem, amely szintén kiváló figyelemelterelő.

Sok műveletet az utazás előtt is el lehetne intézni, mégis útközben tesszük. A baleseti kockázatot jelentősen csökkentené, ha az autó elindítása előtt kapcsolnánk be az ablaktörlőt, állítanánk be a légkondicionálót, az ülést és a biztonsági övet, hogy a tükrök kozmetikai célokra való használatáról már ne is beszéljünk.

Idén ráadásul beköszöntött az igazi tél is, de szerencsére komolyabb balesetek még nem történtek. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy csak jól felkészített autóval induljunk útnak. A téligumi kérdést már tárgyalni sem kell, mi sem fogjuk, de azért legyen. Ha hosszú útra készülünk - dobjunk be a kocsiba takarót, ételt, italt arra az esetre, ha elakadnánk. Ajánlott tele tankkal nekivágni az útnak, és nem árt, ha a hólánc is megbújik valahol az autóban.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!