2009.06.25. 07:36
Ha a maszek traffipax is mér
Szombathely - A több százezerre emelt büntetési tételek érzékennyé tették az autóstársadalmat a sebességmérés alkalmazását illetően. Időközben változtak a tarifák, új elemek is megjelentek. Mi több, felvetődött a magánmérés lehetősége is.
A sebességmérés, ha nem is egyidős a motorizációval, de erősen követi azt. Mostanság már le is előzi, hiszen az eszközök éjjel, zord időjárási viszonyok közepette is képesek pontosan megállapítani az adott jármű sebességét.
Mivel életbe és zsebbevágó témáról van szó, nagyon nem mindegy, hogy milyen jogszabályi keretek között működtetik a rendszert, amit a köznyelv csak traffipaxként emleget.
A körmendi önkormányzat egy korábbi ülésén valaki felvetette: a balesetek további megelőzése érdekében mi lenne, ha mérőket üzemeltetne az arra engedélyt kapott civil szervezet. Az ülésen jelen volt dr. Takács Tibor rendőr ezredes, a megyei rendőrkapitányság parancsnok-helyettese is. A képviselők érdeklődtek a maszek mérés lehetőségeiről, amire azt a választ kapták, hogy ennek jogszabályi keretei adottak, de szigorú feltételek közé szorítva. Nem véletlen az óvatosság. Egy sebességmérő üzemeltetésénél nagyon sok szempontot kell figyelembe venni.
Így a megfelelő technikai felkészültséget, a megbízhatóságot, a hatósági engedélyek birtoklását. E szempontból számításba leginkább az önkormányzatok, a közútkezelők jöhetnek. Bebes István Körmend polgármestere: A 8-as főút miatt nálunk nagy az átmenő forgalom, naponta 17-18 ezer jármű érinti a várost. Ebből a főút jelentős részét képező Rákóczi úton 12 ezer halad, és ez még egy korábbi adat.
Célunk az elkerülő megépítése, de addig is szeretnénk csökkenten a zajterhelést. Mert ezt a nagyobb sebesség okozza. Bár lenne mód a sebességmérésre egy korábban született kormányrendelet értelmében, de ezzel most nem kívánunk élni. Az viszont tény, hogy az önkormányzatok az ebből származó bevételek 25 százalékához juthatnának és bizony lenne mire fordítani a büntetésből befolyó pénzt.
Az utóbbival kapcsolatban polgármester fel is sorolt néhány lehetőséget, így a város biztonsági kameráinak fejlesztését, a rendszer bővítését. De miért nem élnek a 4102007. számú rendelet lehetőségeivel? A forgalom biztonságosabbá tétele más módokon is megoldható, mondjuk a sebességjelző berendezések felszerelésével. Másrészt tisztázatlannak látjuk a megvalósítás körülményeit. Természetesen a rendőrség által végzett időszakos sebességmérésekre a továbbiakban is szükség lesz.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Vas megyei Igazgatósága nevében Quaiser István fejtette ki álláspontját: A biztonságos közlekedés, a balesetek számának csökkenése közös érdek és fontos feladat. A különböző nyilvántartások részletes elemzése során megállapítható, hogy a balesetek elsődleges oka a figyelmetlenség, a gondatlan vezetés és a gyorshajtás.
Ez utóbbi ellenőrzése a rendőrség feladatköre. A már említett kormányrendelet és egy kapcsolódó, a 692009. (IV.2). számú lehetővé teszi, hogy az ott felsorolt feltételeknek eleget tevők a közút kezelőjével, vagyis velünk együttműködve mozgó, vagy telepített traffipaxok segítségével fényképfelvételeket készítsenek. Ennek alapján a közigazgatási bírságot a rendőrség szabja ki. Mindezekre tekintettel, a közlekedési morál javítása érdekében, igazgatóságunk támogatja a jogi és technikai feltételeknek eleget tevőket azon szándékukban, miszerint a közutakon traffipaxokat helyezzenek üzembe.
A fentiekből leszűrhető, hogy lényegi akadálya már nem lenne a rendőrség melletti mérésnek, de az ódzkodásnak is lehet alapja. Valószinűleg senki sem venné magára szívesen a büntetéssel járó morális terhet egy olyan országban, amelynek gazdasága elszegényedőben van, polgárai úgyszintén. A rendőrségnek viszont törvényi kötelessége a jogszabályok betartása.
Ezt hangsúlyozta a megyei rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának megbízott vezetője, László Péter rendőr főhadnagy. Hazánkban a személyi sérüléses balesetek 25-30 százaléka a relatív, illetve az abszolút gyorshajtás miatt következik be. A más okból történt baleseteknél is kimutatható a sebesség helytelen megválasztásának szerepe. Ezért is ösztönözzük arra a közlekedőket, hogy tartsák be a megengedett sebességhatárokat. Az Alkotmánybíróság korábban jóváhagyta az objektív felelősségről szóló törvényt. Amely felhatalmazása alapján lehetőséget teremt arra, hogy a rendőrségen kívül a közút kelezője is ellenőrizhesse a sebsséget. Ehhez együttműködési megállapodást kell kötnie. A jogszabály arra is módot ad, hogy a mérésekre közreműködőt vegyenek igénybe. Ennek fejében a kiszabott bírságból a közreműködőnek az ORFK egy részt visszautal.
A közreműködőknek azonban nagyon szigorú feltételeknek kell megfelelniük. Így a civil mérés nem is olyan egyszerű. Már csak azért sem, mert a szükséges technikai felszerelés 10 millióba kerül. Az osztály szakemberei GPS koordinátákkal tavaly feltérképezték azokat a vasi útszakaszokat, ahol szükség lenne fix telepítésű traffipaxokra.
Ezek beszerzése folyamatban van. Idén pedig várjuk az új mobil, a mostanihoz hasonló mérők beérkezését is. Különféle módjai vannak az autósok ellenőrzésének. Mérhetnek kamerával, rögzítve és visszakereshetően az eseményeket. Fényképezhetnek autóból, de szerelhetnek műszereket fix telepítéssel is. Ez utóbbiak kiválóan alkalmasak a forgalom ellenőrzésére.