Felkészülés

2021.11.21. 07:00

Nevessünk és szeressük az életet! Így is erősíthetjük immunrendszerünket

Az őszi és téli hűvös idő beköszöntével sokkal többen figyelnek arra oda, hogy megerősítsék az immunrendszerüket. A legtöbben ilyenkor elkezdenek vitaminokat, étrend-kiegészítőket szedni. Fontos azonban tudni, hogy a helyes táplálkozással is rengeteget tehetünk azért, hogy szervezetünk erősen és felkészülten nézzen szembe a rá leselkedő veszélyekkel.

Polgár Patrícia

– Ahhoz, hogy az immunrendszerünk erős legyen, egészséges bélrendszerre van szükségünk. Nagyon fontos, hogy a táplálékunk sejtszinten ténylegesen is táplálja a szervezetünket és ne terheljük feleslegesen olyan élelmiszerrel, ami azt gyengíti – vélekedik Seprenyi Fanni táplálkozás-tanácsadó. Hozzáteszi: sosem volt még talán olyan fontos az egészségünk, mint most, ezért különösen oda kell figyelnünk arra, hogy ne tegyük ki veszélyeknek a helytelen táplálkozás által. Ugyanis a szervezetünkben lévő gyulladásokat csökkenteni tudjuk, ha minimalizáljuk – még jobb, ha teljesen elengedjük – a kristálycukrot, csökkentjük a búzafélék fogyasztását, nem iszunk cukros üdítőket, kerüljük a cukrozott joghurtokat, és nem a kész pékárukat keressük, hanem a lehetőséget a szervezetünk sejtszintű táplálására.

Immunerősítés gyümölccsel, zöldséggel és párolgó húslevessel Fotó: Unger Tamás

– A méhek készítenek nekünk mézet, aminek több mint hetvenféle gyógyhatása van. A mézzel való gyógyításnak külön neve is van, az apiterápia. Antiszeptikus (vírusölő) hatása miatt a háborúban is használták, minél sötétebb, annál gazdagabb rézben, vasban és mangánban. Jót tesz az izomzatnak, tisztítja a vért, serkenti a vérkeringést és a vérnyomást is csökkentheti. Természetesen mértékkel fogyasszuk, hiszen tápértéke majdnem megegyezik a kristálycukorral, de az egészségre gyakorolt áldásos hatása összehasonlíthatatlan a kristály- vagy a barnacukorral – fejti ki a tanácsadó. Fanni szerint az lenne az ideális, ha mindennap legalább az egyik étkezésünk leves lenne. – Ez lehet zöldségleves, tojásleves, krémleves, húsleves marhából, csirkéből, kacsából vagy pulykából. Bármilyen húsból főzhetünk lassú tűzön sokáig levest, hiszen már Hippokratész is leírta, hogy a csontleves segíti a bél gyógyulását. Emellett fontos ásványi anyagokat is tartalmaz, amelyek csontjaink egészségét is támogatják és segítik az emésztést. Minden fogyni vágyó embernek ajánlom, hogy egy héten háromszor fogyasszon húslevest, hiszen laktat és nagyon egészséges – mondja Fanni. A zöldségekkel sem szabad spórolni, és ez nem csak a levesekre igaz: ősszel együnk minél több petrezselymet, répát, zellert, karalábét, spenótot, brokkolit, karfiolt és káposztaféléket – ezekből a fermentáltak is jótékonyak az emésztésre. A sütőtöknek is szezonja van még, egy kis gyömbérrel megbolondítva és sütőben megsütve tápláló finomságot kapunk, ami az immunrendszerünket is szolgálja. Fanni azt tanácsolja, hogy legalább egy gerezd fokhagymát csempésszünk be mindennap a menübe, hiszen szerveskén-tartalma miatt betegségmegelőző hatása van. Csökkenti a koleszterinszintet, a rák kialakulásának kockázatát, valamint támogatja a vérkeringést. A torma pedig kiválóan tisztítja a légutakat.

A szezonális zöldségeken túl a gyümölcsökről sem szabad megfeledkezni. Fanni szerint a legjobb, ha ezekből is minél többet fogyasztunk.

– Három grapefruit fruktóztartalma megegyezik egy bolti kakaós csiga cukortartalmával. Előbbi sejtszinten táplál, a másik azonban fokozza a gyulladást. Érdemes átgondolni, hogy mit viszünk a szervezetünkbe – mondja a táplálkozási szakember.

A gyümölcsök, zöldségek mellett egyéb hasznos finomságokra is bukkanhatunk a termelői piacokon. – Én például rendszeresen fogyasztok a piacon vásárolt homoktövis-, valamint feketeberkenye-levet. Szintén gyulladáscsökkentő, immunerősítő, bioaktív hatóanyagokban gazdag mindkettő. Utóbbi segít eltávolítani a toxinokat a bélrendszerből, értágító hatása mellett pedig segít megelőzni a vérrögképződést.

Fanni azt ajánlja, teázzunk esténként és napközben is, a citrom, a gyömbér mindig rendelkezésünkre áll. Együnk sok csirkemájat, tojást! Együnk kevesebb pékárut és sokkal több zöldséget, sütemények helyett gyümölcsöt! Lélegezzünk mélyeket és párologtassunk! Nevessünk sokat, legyünk vidámak, aludjunk nagyokat és szeressük az életet, hiszen ha a lelkünkben béke van, mindenhol az lesz.

Kiemelt képünkön: A zöldségekből és gyümölcsökből könnyebben vihetünk be a szervezetünkbe nagyobb mennyiséget turmixok vagy éppen smoothiek fogyasztásával. Érdemes kipróbálni!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!