Hogyan érhetjük el a háziorvosunkat Covid idején?

A vírus mellett rengeteg más baja, betegsége lehet egy embernek. Felháborító, hogy nem lehet elérni telefonon a rendelőt, személyesen találkozni az orvossal pedig még kevésbé – panaszolta egyik olvasónk a településén működő orvosi praxissal kapcsolatban. Megpróbáltunk utánajárni, hogy vírusveszély idején mire elég a hippokratészi eskü.

Tersztyánszky Krisztina

20200526 Háziorvosi ellátás járvány után, Morvay Adrienn háziorvos, Szombathely, Cseh Gábor, CSG, Vas Népe

Forrás: VN

Fotó: Cseh Gábor

A körzeti rendelők március óta „zártak”, nem lázas és nem légúti betegségben szenvedő pácienseket azonban előzetes bejelentkezés után ellátnak a rendelőkben. Szombathelyen a Selmec utcai rendelő orvosa szerint napi, feszítő problémáról van szó, hiszen egy rendelés alatt 70-80 betegnek kell telefonon tanácsot adni, miközben az időpontra érkezett páciensek is a rendelőben vannak. Diszpécser nincs, ráadásul a telefon akkor is kicsengést jelez a hívónak, amikor a vonal valójában foglalt. Dr. Morvay Adrienn háziorvos szerint a telefonon kezelt betegek minden panaszát regisztrálják, egy-két naponta telefonon kontrollálják az állapotukat, ami hatalmas munka. Azoknak a betegeknek, akiknek például hasi vagy mozgásszervi panaszaik vannak és a telefonos konzultáció nem elég, időpontot adnak. A várakozási idő legfeljebb egy-két nap.

Dr. Teleki György táplánszenkereszti háziorvos szerint az eljárásrend lehetővé teszi azt is, hogy az orvos házhoz menjen. Persze ebből nem lehet rendszert csinálni, hiszen akkor épp az orvos válhatna a fertőzés szállítójává. Személyes találkozásra csak olyan eseteknél van szükség, amiket nagyon alapos telefonos kikérdezéssel sem lehet eldönteni. Az orvos nem nézhet el például egy infarktust, egy trombózist, és azt is tudnia kell, hogy kinek van szüksége EKG-vizsgálatra, hiszen a betegeit többnyire ismeri. Hozzátette azt is: a rendelő áteresztőképessége épp a vírushelyzet miatt nagyon lassú. A vérvételeknél, illetve a kisgyermekek oltásánál, időszakos vizsgálatainál is minden páciens után alapos fertőtlenítést végeznek a kaputelefontól a székig. Figyelemre méltó Teleki doktornak az a megállapítása is, hogy a vonalas telefon ugyan nem írja ki a hívó fél számát, de minden betegnek illik tudnia az orvosa mobilszámát, akinek pedig munkaidőben azon a számon elérhetőnek kell lennie.

Kiemelt képünkön: Dr. Morvay Adrienn azt mondja: a telefonon kezelt betegek minden panaszát regisztrálják

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában