Frusztráltabbak lettünk

2021.03.12. 17:30

Vas megyében tavaly a 84-esen két halálos baleset is történt – A járvány miatt a forgalom csökkent, a morál sajnos romlott

Csökkent a balesetek száma tavaly, mégis sokkal kisebb mértékben, mint amennyire az a forgalom visszaesésétől várható lett volna. Az ittasan okozott balesetek száma növekedett.

Budai Dávid

20201207 Káld Halálos baleset: frontálisan ütközött egy kamion és egy személyautó a 84-es főúton. Fotó: Horváth Balázs HB Vas Népe

Fotó: Horváth Balázs

A KSH a napokban tette közzé a tavalyi baleseti adatokat. Ahogyan az várható volt, a korlátozásoknak köszönhetően sokkal kevesebb szerencsétlen eset történt, mint 2019-ben. Ahhoz képest, hogy mennyivel kevesebben ültek autóba, indokolatlanul sokan kerültek bajba az utakon így is. Már tavaly nyáron megjelent egy tanulmány arról, hogy 18 országban átlagosan 36 százalékkal esett vissza a baleseti halálozás, egyúttal azonban azt is megfigyelték, hogy a forgalom visszaesését ezek az adatok nem követték. Mindez a közlekedési morál romlása miatt történt, az üres utak sokakat csábítottak száguldozásra, volt olyan ország, ahol több mint 20 százalékkal nőtt a gyorshajtók száma.

A forgalom Magyarországon is drámai mértékben visszaesett, 2020 márciusában például 415 ezerrel kevesebb e-matricát értékesítettek. Ekkoriban nálunk még sokkal jobb volt a helyzet, mint a vizsgált európai országokban, a forgalom több mint negyvenszázalékos visszaesése mellett a halálos balesetek száma a felére csökkent. Az idő előrehaladtával azonban sokat rontottunk a szomorú statisztikán, Vas megyében végül 23, országosan pedig 20 százalékkal javultak a halálozási adatok, a baleseti számokból pedig 16 és 17 százalékot sikerült faragni az év végére az előző évhez képest. Sokkal riasztóbb adat azonban, hogy míg országosan alig csökkent, nálunk még kicsit nőtt is az ittasan okozott balesetek száma.

Unger József közlekedésbiztonsági szakértőt nem lepték meg az adatok. Egyrészt sokan a korlátozások időtartama alatt nem vezettek, sokszor hónapokig sem, ennyi idő pedig bőven elég ahhoz, hogy kiessenek a sofőrök a gyakorlatból. A nyáron hirtelen visszakapott szabadságot aztán mindenki igyekezett kihasználni, és mindenfajta átmenet nélkül, tömegesen szálltak vissza autóikba az emberek. A másik probléma, hogy a járvány nincs jó hatással a lelkiállapotunkra sem, márpedig sokan a frusztráltságukat, agressziójukat az utakon élik ki, miközben a feszültséget alkohollal oldják. A szakértő elmondta, az utóbbi időben érezhetően megugrott az utánképzésre jelentkezők száma. Szó esett arról is, hogy nálunk nincs divatban, hogy azok, akik úgy érzik, vesztettek kicsit a rutinjukból vegyenek pár gyakorló órát egy tesztpályán, az viszont úgy látszik, belefér, hogy néhány pohár után üljünk autóba. Unger József véleménye szerint a közlekedési morál javításához fokozottabb rend­őri jelenlétre volna szükség az utakon.

A tavalyi év halálos baleseteit vizsgálva kiderül, a megye szinte összes forgalmasabb útján történt tragédia, a 84-esen ráadásul kettő is, a karambolok mellett gyalogos és kerékpáros-gázolás is történt. Bár a KSH statisztikája nem tartalmazza, a tíz halálos közúti baleset mellett is voltak közlekedéshez köthető tragédiák. Márciusban a vonat gázolt halálra Szombathely határában egy fiatalembert, egy másik fiatal pedig májusban, a szentgotthárdi motokrosszpályán lelte halálát, egy harmadik férfi pedig júniusban, Szombathelyen, a Batthyány téren elszenvedett – első pillantásra könnyű – sérülésébe halt bele napokkal később.

Kiemelt képünkön:Tíz halálos kimenetelű baleset történt tavaly Vas megyében, az egyik Káldnál

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában