Frissen Vasból

2021.04.17. 20:00

Naponta száz kérdés a vírusról, de kevesebb kamu hívás fut be a 112-es számra a központokban

2020-ra 270 ezerrel csökkent a téves, azaz hivatalos néven beavatkozást nem igénylő hívások száma a két hazai hívásfogadó központnál.

Tersztyánszky Krisztina

Magyarországon két hívásfogadó központban, Miskolcon és Szombathelyen csörögnek a 112-es számra érkező hívások. A két központot 2019-ben összesen 4 millió 553 ezer 121-en hívták, ez a szám tavaly 4 millió 417 ezer 895-re csökkent. Dr. Balázs Zsolt rend­őr ezredes, a Szombathelyi Hívásfogadó Központ vezetője szerint a korona­vírus-járvány valamennyivel nö­velte, más szempontból még többel csökkentette a beérkező segélyhívások számát.

– Mivel a mentők ma már – Budapest és Pest megye kivételével – közvetlenül nem tárcsázhatók, hozzánk futnak be azoknak a hívásai, akik rosszul vannak és mentőt szeretnének hívni. Őket közvetlenül a mentésirányításhoz kapcsolják az operátoraink. A napi száz körüli koronavírussal kapcsolatos hívás nagyobb része érdeklődés: mikor jönnek a mentők tesztelni, mi a teendő különböző tünetek jelentkezése esetén. Ezeket az érdeklődőket a kormányzati infóvonalhoz irányítjuk, vagy ha éppen szabad a szám, köz­vetlenül oda kapcsoljuk. A fenti okok folytán megnövekedett hívásszámot ellensúlyozza, hogy a kijárási korlátozások miatt az éjszakai balesetek, bűnesetek száma lényegesen csökkent.

Amikor az új segélyhívási rendszer elindult, sok gondot okozott a „fals”, azaz beavatkozást nem igénylő hívások magas száma. A határozottan megtévesztő szándékú, rossz­indulatú hívások mellett gyakori, hogy valaki próbaképpen vagy véletlenül tárcsázza fel a segélykérőt, és a gyerekek által indított hívások sem ritkák. Mentálisan sérült emberek is előszeretettel telefonálgatnak, volt, aki naponta százszor is megismételte a hívást.

Balázs ezredes szerint tiltólistára egyetlen fals bejelentőt se tehetnek, hiszen vele is előfordulhat, hogy tényleg bajba kerül. Azt leszámítva, hogy az ilyen hívásoktól az operátor mentálisan elfárad, fizikailag is időt és erőt vesznek el az indokolt bejelentésektől, hiszen minden egyes hívást adminisztrálni kell, amivel értékes percek mennek el. A segélyhívó rendeltetésellenes használata miatt számos esetben indítottak már szabálysértési eljárást, amelynek a büntetési díjtétele akár 150 ezer forint is lehet. Az, hogy egy év alatt mintegy öt százalékkal csökkent a fals hívások száma, az ezredes szerint mégsem annyira ennek, mint inkább az ORFK odafigyelésének, a hatékony felvilágosító munkának köszönhető.

– Nagyon sok ismeretterjesztő előadást tartunk iskolákban, nyugdíjasklubokban, települési önkormányzatok szervezésében. Általános és középiskolásoknak is nyílt na­pokat szervezünk. Jó a kap­csolatunk a polgárőr-szövetséggel, az áldozatsegítő központokkal, a lelki segély telefonszolgálattal, ők is segítenek a központ feladatainak jobb megismerésében.

Dr. Balázs Zsolt hozzáteszi: azt sem sokan tudják még, hogy SMS-ben és mobilapplikációval is lehet segítséget kérni. Ez például a hallássérültek számára nagyon kedvező, illetve az egészségügyi adatok feltöltésével meg­g­yorsítja a mentők munkáját.

A hatékony védelmi intézkedéseknek köszönhetően valamennyi hatvanfős műszakban sikerült alacsonyan tartani a Covid-fertőzöttek és a kontaktszemélyek arányát, a dolgozók jelentős része már túl van az első oltáson. Balázs ezredes örömmel számol be róla, hogy tavaly a sok érdeklődő közül 57 új munkatársat köszönthettek soraikban – ennek ellenére még mindig szívesen fogadnak jelentkezőket.

Ezek is érdekelhetik