Frissen Vasból

2021.05.09. 13:24

Maszkverseny Mohácsival: magasról indított újra a Weöres Sándor Színház

Régi jó szokás a szombathelyi Weöres Sándor Színházban, hogy nagyszabású, szív- és színpaddobbantó Mohácsi-randalírral köszönt be a nyár. Pénteken az újranyitást ünnepelhettük meg a legújabb irgalmatlan mohácsiádával – Farsang ...avagy ez is mekkora egy tahó –, a legszigorúbb pandémiás biztonsági intézkedések mellett. Dehogy irgalmatlan: az a legszebb, hogy van benne irgalom.

Ölbei Lívia

Fotó: Mészáros Zsolt/Weöres Sándor Színház

Majdnem napra pontosan hét évvel a Farsang előtt volt már Caragiale-bemutató a WS Színházban – a 2014-es Zűrzavaros éjszaka –, akkor is a Mohácsi testvérek átiratában (Caragiale után és helyett); hullott a forgács bőven, szem sem maradt szárazon. Eredetileg decemberre tervezték, a Covid-járvány, az általános lefagyás miatt májusra csúszott a Farsang-premier. Lám, így lehet kerek az évforduló. A játékba beépített függöny először csak félig megy föl: mintha a színháziak se hinnék el, hogy megint lehet.

És bár a farsangi időszaknak is vége, folyamatos karneváli hangulatban élünk. A bemutatón maszkos nézők (zsebükben ugrásra kész oltási igazolvány) figyelik a színpadi maszkos karnevált. Magasról indít az újranyitás után a szombathelyi színház; már-már túl magasról. Boldog, de mintha kicsit megilletődött közönség fogadná az eleinte szintén mintha kicsit megilletődött színészeket. Fél év szünet – az fél év szünet, nézőnek is, színésznek is. Pedig a hangulat otthonos és szívfacsaróan ismerős.

A Zűrzavaros éjszaka asztalosműhelye után most minden hájjal megkent, sok apró jellel díszített, lepattant, egyúttal nagyszabású borbélyüzlet a központi helyszín (díszlet: Khell Zsolt). Van itt minden: férjek, szeretők, ágyban felejtett pénztárcák, van korrupció, kémkedés, gyanútlanul megbújó ereszcsatorna és jelmezcsere; nagyszabású, jól megcsavart dagonyázás a kisszerű, mégis kihagyhatatlan életben. Caragiale és a Mohácsi testvérek már megint lerántják a maszkot – a leplet – az emberről.

A borbélyüzletből kilépő szereplők mind megkapják a hátuk mögött, hogy „ez is mekkora egy tahó”. Ez a sorminta (olyan, mint Molnárnál a minden alkalommal nevetésre pozicionált „citrom”) egy idő után kikopik, ami nem nagy baj. Remete Kriszta jelmezei karneválian, ízlésesen harsogják be a teret. (Külön öröm és nosztalgia, hogy egy-egy kellék, jelmez – jelmez a jelmezben – korábbi előadásokat idéz. Itt egy kis Sztárcsinálók, ott egy kis Vitéz Mihály. Rég volt, szép volt.)

A Szász János-fordítás alapján készült átirat pedig, ha lehet, még sűrűbb, még „mohácsisabb”, mint valaha: az a jellegzetes, fanyar, rontott-bontott, szójátékos, szózuhatagos költőiség láthatólag erős koncentrációt követel a színészektől, de a nézőktől is. (És nem vehetünk rá mérget, hogy a második felvonásban egyes szereplőktől elhangzó, artikulációra buzdító megszólalások nem a szünetben kerültek bele az előadásba.

Ha mégsem, akkor megint összeért a színpadi valóság a színpadon túli valósággal; ez is Mohácsi-jellegzetesség.) A színpadon többnyire elszánt, hétpróbás Mohácsi-színészek. Kocsis Pál most játszik először Szombathelyen: Nae Girimea szerepében kiköpött borbély és felcsertulajdonos, macsó és kisgyerek; aki alig győzi beosztani a szeretőit – akik persze férjes asszonyok. Don Quijote mellett Sancho Panza, vagy inkább az agyafúrt szolga-figurából megszülető tüsténkedő Jordache, a borbélysegéd: Róbert Gábor.

A többiek – Antal D. Csaba, Alberti Zsófi, Endrődy Krisztián, Vlahovics Edit, Balogh János – hozzák és tovább árnyalják a már megismert szombathelyi formájukat; vagy megmutatják – mint Herman Flóra –, hogy ezt is tudják. Akik szerepük szerint fölzárkózni készülnek a házasok-szeretők szép, régi világában: Szabó Róbert Endre, Dunai Júlia. A tökéletes karneváli zenész-rezonőrök: Kovács Márton és Móser Ádám.

A megilletődöttséget elsőként talán Lábodi Ádám (bizonyos Pompon, mesterkém és…) megjelenése töri meg. Ő volt a címszereplő a Liliomfi szombathelyi Mohácsi-változatában. És ha a kíméletlen Liliomfi-előadásban mindent vitt a karcos keserűség és kiábrándultság, akkor a Farsang… záróképében – középen dúdol-énekel Lábodi Ádám – szégyenlősen mégiscsak felülkerekedik valami furcsa, torokkaparó, csillogó kis érzelem. Még akkor is, ha a nagy jelmezversenynek nincsen nyertese.

A sárga földig lejózanodott román nép karnevál idején:

Nae Girimea, borbély és felcsertulajdonos/Kocsis Pál

Iordache, borbélysegéd/Róbert Gábor

Traian Trahanache, csendőr altokmányos/Endrődy Krisztián

Mica Razachescu/Alberti Zsófi

Iancu Pompon, mesterkém/Lábodi Ádám

Mache Razachescu, filmesztéta, Mica férje, filmesztéta/Antal D. Csaba

Didina Trahanache, Traian felesége/Herman Flóra

Nicu, önkéntes adóellenőr/Balogh János

Elena, a zsűri elnöke/Vlahovics Edit

Avram Calinescu, zsűritag és vőlegény/Szabó Róbert Endre

Silva Cocos, zsűritag és menyasszony/Dunai Júlia

Florin, zsűritag/Jámbor Nándor

Zaharia, zsűritag/Hajdu Péter István

Pincér/Hajmási Dávid

Marcello, zenész/Kovács Márton

Adamo, zenész/Móser Ádám

Díszlettervező: Khell Zsolt

Jelmeztervező: Remete Kriszta

Súgó: Jenei Ági

Ügyelő: Bors Gyula

Segédrendező: Ostyola Zsuzsanna

Rendező: Mohácsi János

Kiemelt képünkön: Kocsis Pál és Herman Flóra

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában