karrier

2019.06.15. 07:00

Önérvényesítés, meggyőzés, prezentáció a munka világában

Tárgyalástechnika, prezentáció, stresszkezelés – vajon minden, a munkavállalás szempontjából lényeges készséget elsajátítunk az iskolapadban? Egy coach véleményét kérdeztük.

Tóth Kata

Egyre többször coach-ok is dolgoznak az alkalmazottak személyiségfejlesztésén Fotó: Shutterstock

Legyen diplomájuk, hogy elkerüljék a munkanélküliséget, tűrhető jövedelmük, emellett kötetlen, szabad életmódjuk, megbecsülje őket a környezetük és a társadalom, egyszer majd vezető pozíciót tölthessenek be, és akár külföldön is dolgozhassanak. Az állás, amit vállalnak, legyen biztos, jó bérrel, előrejutási lehetőséggel, a hivatásuk mellett tudjanak foglalkozni hobbijaikkal, és tudjanak azonosulni a cég profiljával – csak néhány a leendő diplomás munkavállalók elvárásai közül. De tovább is mehetünk: a Z generáció (2000 és 2010 között születettek) a cégekre brandként tekint: tagjai számára fontos az igényes munkakörnyezet, az elegáns design, a céglogó – erről tanúskodik legalábbis a pályakezdők szempontjait vizsgáló felmérés. De hogyan érkeznek meg a fiatalok a munka világába? Vajon minden szempontból „készen”? És mi a helyzet a tíz, húsz, harminc éve aktív dolgozókkal? Kell-e, és ha igen, mely készségeiket fejleszteni? Pőcze Gertrúd coach-ot kérdeztük.

Pőcze Gertrúd Fotó: VN

Jelenleg a munkaerőpiacon a legaktívabb az X generáció (1960 és 1985 között születettek) és az Y nemzedék (1985-1999), amelynek legfiatalabb tagjai is kikerülnek az oktatásból, és kezd bekapcsolódni a Z: az első tagjai tavaly lettek nagykorúak.

– A digitális bevándorlók, az X nemzedék felnőtt kora előtt még nem létezett globális szintű kommunikáció és a mindennapokban elérhető informatika sem. Ezeket el kell(ett) sajátítaniuk. Főleg a nagyobb cégek hangsúlyt helyeznek készségeik fejlesztésére is. Néhány példa, amit a közoktatásból nem hoztak magukkal, de vállalati szempontból elengedhetetlenek: asszertív (kellő határozottságú, önérvényesítő) kommunikáció, meggyőző prezentáció, érvelés, konfliktuskezelés, prob­lémamegoldás, együttműködés. Még mindig kevés helyen jellemző, de egyre többször coach-ok is dolgoznak az alkalmazottak személyiségfejlesztésén, hódít a mindfulness (jelentudatosság).

Egyre többször coach-ok is dolgoznak az alkalmazottak személyiségfejlesztésén Fotó: Shutterstock

Az X nemzedékre és érdekes módon az azt követőkre is sokszor jellemző: nehéz bevonni őket a vállalati képzéseken, mert abba nőttek bele az iskolában, hogy ők „csak” befogadók, nem aktív közreműködők. Jól tudnak egyszerre több dologgal foglalkozni (multitasking), de az előbb említett területeken fejlődniük kell.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában