Az Opel-gyárból még nem látszik a gazdasági válság vége

Solt Tamás, a GM Powertrain-Magyarország új szentgotthárdi gyárigazgatója szerint költségcsökkentésre biztosan, nagyobb létszámleépítésekre azonban nem kerül sor az egységnél.

Kiss Tamás

Solt Tamás, a General Motors Powertrain-Magyarország Kft. január első napjától kinevezett gyárigazgatója mondhatni hazaérkezett Szentgotthárdra. A 46 éves - alapvégzettsége szerint - gépészmérnök szakember ugyanis a korábbiakban különböző beosztásokban már hosszú éveken át dolgozott az egységnél. Először is, egész pontosan 1991-től a személyügyön tevékenykedett, s e területen1997 és 2000 között ő volt az osztályvezető. Ezt követően éles váltásként az újonnan induló Allison automata sebességváltó-gyár igazgatójának nevezték ki, s hogy el ne feledjük: ezzel párhuzamosan (egy évig) a CVT sebességváltó-gyárnak is ő volt a vezetője.

Szakmai karrierje újabb állomásaként 2005-ben a gyári szolgáltatások meglehetősen komplex (egyebek mellett logisztikai, karbantartási, anyaggazdálkodási) feladatokat végző osztályát bízták rá, 2007. júniusában pedig az Opel európai központjában kapott feladatot: ő lett az új termékprogramok bevezetéséért felelős szervezetet vezetője. Mint érdeklődésünkre elmondta, a rendkívül izgalmas rüsselsheimi munka nagyon is ínyére volt, ezzel együtt sem mondhatott azonban nemet, amikor egy kiválasztási folyamat végén megkapta a lehetőséget, hogy szentgotthárdi anyavállalatához gyárigazgatóként térjen vissza.
 
S hogy mit talált a vasi városban?
 
- Egy teljesen rendben lévő gyárat, amely a válság okozta bajok és problémák ellenére is megőrizte költséghatékony működését. Története során a szentgotthárdi gyár már nagyon sok mindent elért, a vállalaton belül és azon kívül is számos elismerést kapott. Az üzleti kiválóságban az elsők között van, és szerencsére ezt már a GM vezetői is tudják -fogalmazott Solt Tamás, hozzátéve: a fentiekből adódóan nem kell azon gondolkodnia, hogy a költséghatékonyabb működés érdekében hol kell drasztikus változtatásokat végrehajtania.
 
Amire viszont nagy-nagy szüksége lenne a vállalatnak, az egy új gyártási projekt elnyerése. Ez persze nem újdonság a szentgotthárdi gyárral kapcsolatban, például e hasábokon is többször írtunk már arról, hogy a hosszú távú megmaradást egy (vagy két) nagyobb munka idehozatala jelenthetné a GM Powertrain-Magyarország Kft. számára. Mint arról korábban szintén beszámoltunk, az itteni egység legnagyobb eséllyel a Family 1-es motorcsalád legújabb fejlesztésű, negyedik generációs motorjainak gyártási projektjét tudná elnyerni, a helyszín kijelölése azonban  minden bizonnyal a válság miatt  még várat magára.
 
- Tudomásom szerint egy-két hónapon belül megszületik a döntés, és a mi gyárunk tényleg jó eséllyel pályázik. A harmadik generációs motort Európában csak mi gyártjuk, s ez mindenképpen előnyt jelent. E mellett persze a lobbizás és a politika hozzáállása is számít, a döntésnél azonban főként azt veszik majd figyelembe, hogy az új motorból melyik piac vesz fel a legtöbbet, hiszen a gyártás majd abban a régióban lesz a leggazdaságosabb. És itt már szóba jöhet például Ázsia is - engedett bepillantást a kulisszák mögé Solt Tamás, aki mindent összevetve bízik abban, hogy a gotthárdiak számára kedvező döntést hoz majd a cégvezetés. Mert hát  mint azt az igazgató hozzáfűzte  nagyon ráférne már némi jó hír a gyárra. A darabszámok idénre várható alakulása ugyanis nem éppen biztató, a tavalyi, közel 30 százalékos visszaesést ugyanis 2010-ben is csökkenés (méghozzá 20-22 százalékos) követi.

Úgyhogy Solt Tamás nem igazán ért egyet a válság végét hirdető elemzőkkel, vagy legalábbis azt mondja: Szentgotthárdról még nem látszik, hogy a gazdaság kifelé mászna a gödörből.
 
- A 2011-re szóló prognózisok már mutatnak némi emelkedést, de azt követően is csak lassú erősödés, visszakapaszkodás következik. Mindezek ismeretében rövid távon nem lehet más célunk, mint hogy az előttünk álló egy-két évet valahogy áthidaljuk, aztán, ha megadatik, az új projektre koncentráljunk - közölte Solt Tamás, akitől természetesen megkérdeztük, hogy milyen módszerekkel tudják, gondolják átvészelni a szűkös esztendőket. Válaszában a gyárigazgató először is leszögezte, hogy nagyobb, csoportos leépítésekre várhatóan nem lesz szükség, a létszám azonban minden bizonnyal így is csökkenni fog, például úgy, hogy a nyugdíjba vonulók, illetve a teljesítmény-problémák miatt kikerülők helyeit nem töltik fel.

Solt Tamás szerint a rövidített munkaidő alkalmazásával amúgy nagyrészt kezelhető a darabszám kiesés által generált helyzet, ugyanakkor más eszközökkel is törekedniük kell a költségszint javítására. Ezen módszerek egyike lehet a külső vállalkozók által végzett munkák egy részének visszaszervezése a gyárba, ugyanígy a GM más egységeiből befutó alkatrészgyártási megrendelések is segítik a meglévő termelői kapacitások jobb kihasználását. (Utóbbi projekt hátteréről Solt Tamás elmondta: a GM főként Ázsiában több gyárat is indít, s a kezdeti időszakban a késztermék összeszereléséhez szükséges alkatrészek egy részét, például a főtengelyeket, a vezérműtengelyeket a szentgotthárdi egység gyártja le számukra.)
 
S, ha már nemzetközi vizekre kalandoztunk, Solt Tamástól azt is megtudakoltuk, hogy az Opel eladása körüli huzavona (nevezetesen, hogy a biztos vevőjelöltnek tekintett Magnának a General Motors mégsem adta el a márkát) szerinte mennyire vetette vissza az európai cégcsoport túléléséhez mindenképpen szükséges változások végrehajtását.
 
A történtek idején még Rüsselsheimben dolgozó gyárigazgató elmondta, a németek szerették volna, ha az Opel márka kikerül a General Motors kötelékéből, ezért csalódással vették tudomásul, hogy az üzlet mégsem jött létre. Annál is inkább így éreztek, mert a Magna szakemberei már kidolgozták, hogy miként is lehetne jobban, nyereségesen működtetni az általuk megvásárolni kívánt vállalatot, ráadásul a német márkának tekintett Opel tulajdonosváltását a berlini kormány is támogatta. A dolog aztán mégis másként alakult, Solt Tamás azonban úgy gondolja, hogy az időközben újjászervezett General Motors (állítólag a Magna által kidolgozott koncepció elemeit is felhasználva) gyorsan megteszi a hosszútávú versenyképesség megteremtéséhez szükséges lépéseket.

Nem titok, hogy ezek nyomán Európa szerte körülbelül 8-9 ezer ember veszítheti majd el az állását, Solt Tamás a beszélgetés ezen pontján azonban ismétcsak hangsúlyozta, hogy költségcsökkentésre igen, nagyobb leépítésekre azonban nem kerül sor a szerinte biztos jövővel rendelkező szentgotthárdi gyárnál.

Mélyponton innen

Solt Tamástól megtudtuk, 2007-ben 17,2 millió új autó talált gazdára Európában. 2008-ban 1,5 millióval fogyott kevesebb, tavaly viszont (a roncsprémium hatására) csak 900 ezerrel csökkent az újonnan értékesített gépkocsik száma. Az előrejelzések szerint idén lesz a mélypont, 2010-ben ugyanis ismét 1,5 millióval morzsolódik le az eladások száma.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!