képekkel, videóval

2018.06.27. 14:00

Háború, lopott autó, szigorú körmendi kiképzés – Múltidéző az egykori határőrrel

1946 és 2007 között egy rendkívül szigorú, de annál vidámabb és összetartóbb közösség uralta a magyar határokat. A határőrök védőszentje Szent László, így az ő nevének ünnepe egybeesik a határőrség napjával. Ezen alkalomból elevenítjük fel, milyen volt a határőrélet a múlt században.

Gulyás Regina Olimpia

Sok évig volt meghatározó része a férfi életének a murakeresztúri vasúti határátkelőhely

Sorállományú határőrök a nyolcvanas években Fotó: Gulyás Mihály archívumából

Államhatárunk nyugati részén határőr szolgálatot teljesíteni külön megtiszteltetés. Feladatunk békében is harci feladat, ezért kell különösen jól felkészülni rá. Az alapkiképzés után elfoglalják majd új szolgálati helyüket.- mondta az 1986-os körmendi bevonulóünnepségen Nagy Károly határőr őrnagy.

Erre a különleges időszakra emlékezünk most, melyben egy korábbi határőr is segítségünkre sietett. Gulyás Mihály ma már nyugdíjas éveit tölti, szintén a vasi városban tanult egy rövid ideig.

Gulyás Mihály egyenruhájában. Rend volt a lelke mindennek, a viselet is ezt tükrözte

- A rendszerváltás környékén érkeztem Körmendre. Ekkor már évek óta a határőrség kötelékében szolgáltam. A jogszabályok változása miatt volt szükséges a továbbképzés. Annak ellenére, hogy mi csak rövid ideig tartózkodtunk ott, a szabályok ránk is vonatkoztak. Ébresztő, reggeli, oktatás, délutáni tanulószoba, este vacsora, némi sportfoglalkozás, 10 órakor pedig takarodó. A körleti rendet is figyelték. Katonás rendben zajlott minden. – elevenítette fel Mihály, aki ekkor a berzencei határátkelőhelyen dolgozott. Hasonlóan emlékezett vissza egy másik itt végzett tanuló, K. G. Annamária is.

- Bár én a Határőrség utolsó éveiben végeztem képzést, még akkor is jellemző volt, hogy komolyan kellett venni a szabályokat. Egyszer alaki foglalkozás volt. Menetelés közben kifújtam az orromat. Az egész menetnek meg kellett állnia miattam. Akkor megtanultam, az orrunk sem folyik, ha menetelünk. – mondta. Érdekességként megosztotta velünk, hogy ruhájukra is nagyon kellett figyelniük. Barna ruhához barna zokni, nem lehetett eltérni.

Az igazság az, hogy a szigor mellett a határőrségnek sosem a büntetés, hanem az állampolgárokkal való kapcsolattartás volt a célja. – tette hozzá.

Azért persze a kikapcsolódásra is volt lehetőség, megfelelő keretek között:

Gulyás Mihály nem csak Berzencén, de egy másik átkelőhelyen, Murakeresztúron (vasúti határ) teljesített szolgálatot, ahova a sorkatonaság után jelentkezett. Budapesten kellett zászlósképzőbe járnia, hogy útlevélkezelő lehessen a zalai településen. Amikor a nemzetközi vonatforgalom beindult, útlevélkezelő parancsnokká léptették elő. Ebből az időszakból elevenített fel egy mókás történetet.

- Éppen az éjszakai szolgálatot teljesítettük. Érkezett egy, az élő állatok szállítására alkalmas szerelvény, tenyészbikák mentek Olaszországba. Kitörték a karámot, és elszöktek. Egész éjjel a bikákat hajtottuk, a bikák meg minket. Mire a lakosság felébredt, a problémát megoldottuk természetesen- mondta mosolyogva. A későbbiekben Berzencén is volt izgalmakban része, találkozott kőrözött személyekkel is, a dél-szláv háború alatt pedig mindenféle (egykori jugoszláviai) náció menekült át a határon. Számos alkalommal volt légi riadó is a Jugoszláv helyzet miatt, amikor lekapcsolták az összes világítást a szomszédos horvát területeken.

Szolgálat után jóízűen falatozott a megfáradt csapat

- Az ünnepek előtti időszak mindig nagy forgalmat hozott. Egy ilyen alkalommal, karácsonykor szolgálatban voltam. Örültünk, hogy levonul a nagy hullám, már nem jönnek sokan, ám ekkor egy lopott Mercédesz és egy lopott Audi gurult be az átkelőre. – emlékezett vissza.

Azt is megtudtuk, hogy ünnepek alkalmával a hangulat is emelkedettebb volt ezekben az összetartó határőr közösségekben. Szolgálat után előfordult, hogy közös étkezéssel ünnepeltek.

Gulyás Mihály neje is határőrként tevékenykedett

A férfit más emlék is köti Vas megyéhez. Évente kétszer kötelező lövészeti gyakorlatra és vizsgára járt ugyanis Nádasdra. Pisztoly, géppisztoly, gránát került a hivatásosok kezébe ezeken az alkalmakon. Mindig fontos volt a lőszabályok betartása, s ha ezt figyelmen kívül hagyta valaki, az kizárást, így eredménytelen lövészeti vizsgaértékelést kapott.

- Kedves emlék köt Nádasdhoz. Nem csak a nejem, de a lányom is határőr lett. Közösen is voltunk a településen gyakorlaton, sőt, én lövettem őt. - A férfi 1978 és 2001 között teljesített határvédelmi feladatokat.

Az egykori határőrségi épületek ma már nem funkcionálnak, a nosztalgia viszont él. Sokat emlékeznek vissza örömmel az ott töltött szolgálati hónapokra, évekre. Az ő kedvükért (is) mutatunk néhány videót :

A magyar határőrség története

Nem véletlen, hogy Lászlót választották a határőrök védőszentjének, ugyanis nevéhez kötődik országunkban a korai határvédelem megszervezése, megszilárdítása. Az etnikai határvonalakon később őrzésre építettek várakat. A lakott és lakatlan részből álló, gyepüvel elválasztott határvármegyék élén határispánok álltak egykoron. A 13. századtól alakult ki végvári rendszer, a 15. századtól pedig a törökök ellen védték a déli határokat. Az őrzőket ekkor végvári vitézekként ismerték. A hódítások után határőrvidékek alakultak ki, melyek 1867 után megszűntek. A trianoni békeszerződés után korlátozott lehetőségek voltak, de felállították a Magyar Királyi Vámőrséget. Belőlük lett 1932-ben a Magyar Királyi Határőrség, akiket 1938-ban határvadászon néven olvasztottak a honvédsége.

A határőrség élete és munkája a második világháború után lendült fel igaz, annak ellenére, hogy a Honvéd Határőrséget 1950-ben beolvasztották az Államvédelmi Hatóságba. Ezekben az években ugyanis totális határőrizeti rendszert dolgoztak ki. A határövezetekbe például csak határőrségi engedéllyel lehetett belépni, a határsávokban pedig csak határőrök tartózkodhattak. A nyugati határszakaszon szögesdrótból műszaki zárat, valamint aknamezőt építettek. A határövezet nálunk, nyugatok 1969-ben szűnt meg, az aknamezők felszedésével csak két évvel később végeztek. Ekkora építették ki azt a jelzőrendszert is, mellyel a felsőcsatári Vasfüggöny Múzeumban találkozhatunk ma. A rendszerváltást követően lebontották azt. Miután csatlakozott országunk a genfi egyezményez, számos NDK-s állampolgár jött át a nyugati határainkon. A Határőrség 1989. szeptember 11-én nyitotta meg a nyugati határszakasz átkelőit.

1990. igazi fordulópont volt. Teljesen új rendszert szerveztek meg tíz Határőr Igazgatósággal. Számos hivatásost vettek fel, s képzésükre határőr szakközépiskolaikat hoztak létre. Egyik közülük – talán a leghíresebb- a körmendi. Az 1997. évi XXXII. számú, a határőrizetről és a Határőrségről szóló törvény fejezte be, tette teljessé a szervezet jogi hátterét.

2008. január elsejével a Határőrség beolvadt a rendőrségbe. A tulajdonában lévő járművek és ingatlanok is átadásra kerültek. Határvédelmi feladatok természetesen azóta is vannak. Gondoljunk például a tompai határátkelőre, mely az egyik legforgalmasabb az országban.