A jövő már elkezdődött?

2018.12.16. 12:00

Pár év múlva komoly fordulat állhat be a környezetkímélő autók piacán

Az Európai Unióban ugyan nincs olyan állam, amely ne támogatná valamilyen szinten az elektromos autók vásárlását, még így is jóval drágábbak a benzines és a dízeles társaiknál. Ennek ellenére egyre több helyen adnak át elektromos töltőállomásokat, mintegy előremenekülve a jövő mobilitása felé.

Kelemen Attila

Fotó: MTI/Varga György

Az elmúlt négy-öt évben az autóeladási statisztikákban rendre fél százalék alatt teljesítettek az elektromos autók. Sokan a támogatás ellenére is drágállják a modern meghajtású járműveket, ám mégis egyre több zöld rendszámos autót fedezhetünk fel az utakon. Sőt, egy prognózis szerint a következő két-három évben sokat fognak eladni belőlük. Ez egyrészt az egyre gazdagabb kínálatnak, másrészt az ebből következő árcsökkenésnek köszönhető.

Evy Hambro, a BlackRock elektromosautó-szektorért felelős globális igazgatója arról beszélt, hogy fordulópont előtt áll az autópiac. Már nem kell sokat várni, hogy a belső égésű motorral hajtott autók felől az elektromos járművek irányába mozduljanak el a vásárlók. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) idei jelentése is erre enged következtetni. Igaz, ők már középhosszú távú előrejelzést készítettek. E szerint 2030-ra 125 millió elektromos autó róhatja majd az utakat, miközben tavaly még csak 3,1 millió volt ez a szám. Nem kis ugrásról beszélünk, ám a számításuk nem légből kapott. Az e-autók előrevetített forradalmát a politikai törekvésekkel és a hagyományos autógyártók egyre nagyobb mértékű beruházásaival magyarázzák.

Az, hogy a világon nem egy időben történik meg a váltás, az a fogyasztói szokásoktól és a környezetüktől is nagymértékben függ. No meg persze az akkumulátortechnológiától is… Szinte nem telik el úgy hét, hogy neves autógyártók ne jelentenék be, hogy hatalmas összegeket pumpálnak az elektromos autók szektorába; illetve saját technológiák fejlesztésébe kezdtek.

November végén Magyarország legnagyobb elektromos töltőállomását avatták fel a Nagykanizsához közeli Sormáson. Egyszerre kilenc autó fogadására alkalmas a töltőállomás
Fotó: MTI/Varga György

Látható, hogy az átcsoportosítások már elkezdődtek, de vajon mit takar a politikai törekvés? A korábbi brit és francia javaslatokhoz hasonlóan a spanyol kormány is fontolóra vette, hogy beszüntetné a dízel és a benzines személy­autók, kishaszonjárművek értékesítését, illetve forgalomba helyezését 2040-től. A spanyol környezet- és klímavédelemért felelős minisztérium tájékoztatása szerint a tárcánál a klímaváltozásról és az energiaátmenetről szóló törvényben 2050-re teljesen kitiltanák a spanyolországi forgalomból a belső égésű motorral rendelkező, közvetlen szén-dioxid-kibocsátású járműveket. Mindeközben ezzel párhuzamosan előírnák az elektromos közlekedés progresszív fejlesztését, ennek részeként pedig a benzinkutakon az elektromos töltőállomások létesítését.

A 2015-ben elfogadott párizsi globális éghajlatváltozási megállapodás értelmében Spanyolországnak 2030-ra legkevesebb húsz százalékkal kell csökkentenie az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest. Az Európai Unió területén a csökkenés mértékének leg­alább a negyven százalékot el kell érnie.

Összességében elmondható, hogy a brit és a francia elhatározás lavinát indított el, ezt a spanyolok esete is bizonyítja.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában