A fotózástól a gyümölcsöstálig

2021.09.25. 07:00

Lakáseladás előtt: home staging – Tippek és praktikák, ha ingatlanunkat értékesítenénk

Amerikában már több évtizede természetesnek számít, nálunk még csak most kezd elterjedni a home staging módszere, azaz az ingatlan eladásra való felkészítése. Képzett szakemberek, lakberendezők vállalnak ilyen feladatokat, és az interneten is számos cikk, tanács olvasható ez ügyben. Aki szeretne gyorsan túladni otthonán, érdemes segítséget kérnie vagy legalábbis néhány fogást elsajátítania.

Cseh-Egyed Bernadett

Cél a személytelenítés

A home staging a gyakorlatban azt jelenti, hogy kis anyagi ráfordítással olyan enteriőrt alakítunk ki, amely egyszerre kelti az otthonosság és a biztonság érzetét, valamint megmutatja az ingatlan valódi értékeit, a benne rejlő lehetőségeket. Ideális esetben a vásárló azt érzi: ez az otthon készen van, ide már csak be kell húznia a bőröndjét a saját holmijával. Ennek a legfontosabb eszköze a személytelenítés: minden felesleges tárgyat, dekorációs elemet pakoljunk el szem elől, mert egyrészt elvonja a vásárló figyelmét, másrészt mert a túl sok személyes holmi megnehezíti, hogy az érdeklődő a saját leendő otthonaként lássa az ingatlant. A túl sok bútor is elriaszthatja a vevőt, inkább hagyjuk érvényesülni a teret, melybe mindenki beleképzelheti a sajátjait. Valószínű, hogy a lakás minél inkább tükrözi a közízlést, annál előbb beleszeret valaki.

A gyertyák csodákra képesek

A rikító színű falakat szerencsés semleges, világos színűre festeni, az extravagáns tapétát eltüntetni, a kopottas bútorokat díszítsük pléddel, ágytakaróval, díszpárnákkal. A rend alapkövetelmény, és ezúttal nincs szükség a kád szélén sorakozó flakonokra, az elöl hagyott mosogatószivacsra, a mosatlan edényekre, a száradó ruhákra és a bejárat mellett sorakozó cipőkre sem. Tüntessük el a gyerekszobából a plüssállathegyeket, pakoljuk el az elöl maradt karácsonyi dekorációt, a hűtőmágnes-gyűjteményt.

A konyhaszekrény cseréje már nem feltétlenül hozza vissza az árát, de egy szép konyhai gép vagy kancsó limonádé a pulton az otthonosság érzetét kelti, ahogy a gyümölcsöstál az étkezőasztalon vagy egy tál illatozó potpourri a bejárati ajtó közelében. A fürdőszoba bútorzata is adott, de egy mutatós szappantartó, néhány színben hozzá illő törülköző és gyertya máris kellemes hangulatúvá varázsolja a helyiséget.

Döntő az első benyomás

A vevő általában érzelmi alapon dönt, ezért a hirdetés megpillantása és a személyes látogatás során is nagyon fontos az első benyomás. A home stagingelt lakás titka, hogy olyan vonzerővel rendelkezik, aminek az érdeklődő nem tud ellenállni, azaz azt kapja, amire valójában vágyik.

Fontos, hogy ez a felkészítés már a kapuban, a lépcsőház ajtajában elkezdődik. A rend és a tisztaság ezúttal is meghatározó, de a jó benyomást tovább növeli egy szép lábtörlő, kopogtatódísz az ajtón, növények a bejárat körül. Túlzásnak tűnhet, de a lakásba belépve rögtön az otthonosság érzetét kelti egy csokor virág vagy a friss süteményillat.

Ha magunk készítünk képeket a hirdetés szövege mellé, ügyeljünk rá, hogy ne a bútorokat fotózzuk, hanem a térből mutassunk meg minél többet, és lehetőleg látszódjanak a térkapcsolatok is a lakásban. Aranyszabály, hogy a megfelelő megvilágítás nagyobbnak, míg a sötétség kisebbnek láttatja a teret. Nagy valószínűséggel az érdeklődőt a falak, nyílászárók, burkolatok színe, minősége érdekli – inkább ezek, és ne a saját bútoraink bemutatására helyezzük a hangsúlyt. Célszerű megmutatni a panorámát, a szépen berendezett teraszt vagy a kertet, továbbá ajánlatos néhány hangulatfotót is rejteni a képek közé, így könnyedén kitűnhet a lakás a konkurencia tömegéből. Egy csokor virág az asztalon, két borospohár a konyhapulton vagy egy működő kandalló komoly csábítóerőt jelenthetnek.

Érdemes alaprajzot is mellékelni az ingatlanról – akár magunk is készíthetünk egy egyszerűbb változatot –, ez pluszinformációkat nyújt a lakás beosztásáról, a helyiségek egymáshoz való viszonyáról, a szobák tájolásáról.

A legfontosabb szabály pedig talán az, hogy aki home stagingre vállalkozik, az fogadja el: az adott ingatlan mostantól nem az ő otthona.

Kiemelt képünkön: A vevő általában érzelmi alapon dönt, a hirdetés megpillantása kulcsfontosságú lehet

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában